Vijf studenten vormen noodbestuur

Cambridgebar voelt als een kleine familie

Cambridgebar Bestuur 2023 Foto bestuur Cambridgebar
Het nieuwe bestuur van de Cambridgebar is er klaar voor. Foto Sera van Vreumingen

Cambridgebewoner Wijnand kwam regelmatig naar de Cambridgebar en schrok toen hij vorig jaar hoorde dat de bar mogelijk de deuren moest sluiten omdat er geen bestuursleden te vinden zouden zijn. Hij noemt de bar een waardevolle plek voor de bewoners. “Er heerst een heel andere sfeer dan in andere horecazaken. Je kan makkelijk op mensen afstappen, leert daardoor makkelijk nieuwe mensen kennen, kan er goedkoop drinken en kan rollend naar huis.”

Hij meldde zich aan als bestuurslid, maar was eind oktober nog de enige kandidaat. Uiteindelijk is het toch gelukt een bestuur van vijf bestuursleden bij elkaar te krijgen. Anders had de bar de deuren moeten sluiten.  Zover is het dus niet gekomen. Voorzitter Eva (student Medische Hulpverlening, secretaris Fabian (student Journalistiek), penningmeester Wijnand (student Wiskunde), barcommissaris Tim (student Onderwijswetenschappen) en inkoper Yorine (student Youth Education and Society) zijn vanaf 3 februari het nieuwe bestuur van de geliefde bar onder studentencomplex Cambridgelaan. De liefde voor de bar, de vrijwilligers en de unieke locatie gaven voor hen de doorslag.

Goede sfeer
Het nieuwe bestuur bestaat uit zowel stamgasten als nieuwsgierige nieuwkomers. Zo waren Tim, Fabian en Wijnand al vrijwilliger in de bar, maar was de nood-ALV op 24 oktober voor voorzitter Eva pas de derde keer dat ze hier kwam: “Ik woonde er nog niet heel lang en ik hoorde via een mail van de SSH dat de bar anders moest sluiten. Ik wilde best even kijken want ik had wat tijd over. Er hing een goede sfeer: Wijnand, Tim en Fabian waren er ook die avond en ik kon het zodanig goed met ze vinden dat ik diezelfde avond nog aangaf dat ik interesse had in het bestuur.”

Ondanks dat Eva eigenlijk nog niet heel bekend was met de bar, merkte ze dat het een belangrijke plek op De Uithof is. Volgens Eva zit de kracht van de bar hem in de ontspannen sfeer. “Het is echt een plek waar veel mensen samenkomen. Iedereen kan wel met iedereen praten. Ik denk dat veel mensen er dus ook precies de ontspanning uithalen die ze zoeken, en dat dan dichtbij huis.” Yorine denkt er ook zo over: “Het is een laagdrempelig ontmoetingspunt waar studenten even kunnen uitblazen.”

Internationale studenten
De vrijwilligers spelen daarbij een belangrijke rol. Eva: “Uit de presentatie begreep ik dat er een hechte club vrijwilligers is die het heel erg zou vinden als de bar moest sluiten.”. Aan hen ligt het dan ook niet. Zo’n 30 tot 40 mensen staan op het moment als tapper op het rooster, vertelt Tim, die het ook een ‘klein familietje’ noemt. Daarnaast noemen Eva en Fabian de internationale studenten, voor wie ze vaak de plek zijn om nieuwe mensen te ontmoeten. Eva: “We zien ze dan telkens met een steeds grotere groep terugkomen en dat vind ik echt helemaal leuk!”

Cambridgebar Bestuur 2023 Foto bestuur Cambridgebar

Foto: Ting Ting Breemhaar

Karaokeavonden
De plannen voor het komende termijn zijn bewust niet erg vernieuwend. Zo kunnen we de bekende karaokeavonden en bierproefavonden verwachten. De kracht van de Cambridgebar zit ook in de bekende goedkope drankjes. Fabian stelt : “Waar kun je nog voor 1,70 een biertje krijgen?” Ook voor de cocktailfanaten staan ze klaar. Eva’s persoonlijke favoriet is de ‘Cranberry Kiss’, al waardeert ze ook alle wisselende dranken zoals speciaal bier en whisk(e)y. Yorine is trots op haar recente inkoop: binnenkort krijgen ze de ‘Fuut Fieuw’ binnen, een IPA bier.

Ze focussen zich nu eerst op onderhoud en efficiënt werken. Er staan wat verbeteringen op de planning, zoals een nieuw muzieksysteem, nieuw slotensysteem en een nieuw kassasysteem. Ook moeten er allerlei documenten en begrotingen worden herzien en moet er altijd worden gezorgd voor genoeg tappers. Door zich hier eerst op te focussen, kunnen ze efficiënt besturen, waardoor ze hier ook tijd voor hebben. Tim heeft zich eerst meerdere malen afgevraagd hoeveel tijd het kost en of het wel te combineren was. Hij is wel blij: “Ik doe het samen met vier toppers.”.

Een belangrijke opgave voor het nieuwe bestuur is om te zorgen voor continuïteit. Het zou jammer zijn wanneer dit ‘noodbestuur’ geen opvolging krijgt in september. De tijd om er een ‘levensproject’ van te maken, heeft het verse bestuur niet. Meerdere van hen hebben ook hun sport, werk, (afronding van) de studie en hobby’s waar ze nu minder tijd aan te besteden hebben. Daarom is er hoop dat de terugkeer van de stufi meer tijd in mensen hun agenda vrijmaakt en wat geld in hun portemonnee. De meeste mensen leren de bar namelijk kennen als gast. En als je dat leuk vindt, dan is de kans ook groter dat je je wilt inzetten voor de bar. Uiteindelijk blijft het volgens Tim belangrijk op te tijd te beginnen met zoeken.

De grote groep tappers die zich na de pandemie hebben aangemeld, moet helpen om de bar open te houden. Nu moeten er ook nog voldoende studenten komen om daar hun drankje te doen. Tijdens de nood-ALV in oktober is het belang van promotie benadrukt. Het is niet gelukt om een speciale pr-functionaris te vinden, maar die taak zullen de bestuursleden onder elkaar verdelen, net als de zorg voor de locatie (voorheen commissaris facilitair beheer). Het bestuur hoopt dat ze met effectief werken een basis kunnen vormen voor een nieuw bestuur na de zomer.

De Cambridgebar gaat op weekdagen om 21.00 uur open. Iedereen is welkom. Als je een bewoner bent van De Uithof, mag je meebeslissen door te stemmen bij ALV