De Kiesvrouwen willen met avond vol vermaak student verleiden te stemmen

De kiesvrouwen Jesler, Sara, Pien en Mies hebben een speciale voorstelling gemaakt voor studenten.

Maandag vond de eerste grote voorstelling plaats van de Kiesvrouwen in de Utrechtse Winkel van Sinkel. Het was uitverkocht en op Facebook waren mensen nog last-minute wanhopig op zoek naar kaartjes. Dat is alleen maar een goed teken vindt Mies Bos, student Rechten bij de UU en onderdeel van De Kiesvrouwen. Zij deed dat samen met drie andere vrouwen: Pien Offerhaus, Sara de Monchy en Jesler Bos.

“Het idee voor De Kiesvrouwen ontstond eigenlijk door gesprekken bij ons aan de eettafel. Als een onderwerp zoals de EU aan bod kwam, bleek eigenlijk dat er heel weinig kennis over was. De EU is namelijk zo’n complex onderwerp. Vaak durven studenten ook geen vragen te stellen over hoe iets zit, omdat ze bang zijn om raar aangekeken te worden.”

Deze ontbrekende kennis is volgens Bos de oorzaak dat in 2014 maar 18 procent van de jongeren is gaan stemmen tijdens de Europese verkiezingen. “Vanuit die wetenschap is het idee dus ontstaan om iets te doen om studenten zoals wij te informeren over de EU.”

Zelf op onderzoek
Omdat de dames zelf ook weinig wisten over de EU, zijn ze Europarlementariërs gaan benaderen om uit te zoeken hoe de Europese Unie nou in elkaar zit. Daarnaast zijn ze veel erover gaan lezen en bleken podcasts over dit onderwerp zeer waardevol.

“Met alle verzamelde informatie hebben we een hele algemene (en best saaie) presentatie gemaakt, waarin de belangrijkste onderwerpen naar voren kwamen. We hebben gekozen voor vier thema’s, namelijk migratie, economie, klimaat en de toekomst van de EU. Deze thema’s wilden we ook terug laten komen in de voorstelling. Deze inhoud hebben we vervolgens vertaald naar een ‘presentatie’ vol met toneel, zang en spel. Alles om de inhoud leuker te maken voor de student.”

Doel is: ga stemmen
Het belangrijkste doel van De Kiesvrouwen is dat studenten naar de stembus gaan, ongeacht hetgeen waar ze voor kiezen. “Er gebeurt namelijk ontzettend veel in Europa, daar kunnen wij als kiezers invloed op hebben.”

Uiteindelijk lag er een verhaal klaar dat de dames wilden vertellen. “Vanaf dat moment was het veel voorbereiden en oefenen. Wij hebben laatst de voorstelling voor het eerst mogen doen op het ROC Nieuwegein. Achteraf was dat wel even schakelen, omdat het stuk in de eerste instantie geschreven was voor hbo/wo studenten. Maar de mbo-studenten waren aan een stuk geboeid, dat werd ook bevestigd door de docenten.”

Na maandag stond het collectief dinsdag nog op de bühne in een uitverkocht Lighthouse (Haagse Hogeschool). Woensdag brengen ze nog podcast van De Kiesvrouwen ‘De Race om Europa’ uit en dan is het donderdag zo ver om te stemmen. En daarna?

“Wat we daarna gaan doen weten we nog niet zo goed. Maar wat we wel weten is dat we doorgaan. Het heeft allemaal zo veel enthousiasme opgeleverd, daar moeten we wat mee. Dit is dus zeker niet het einde van De Kiesvrouwen.”

Lees een recensie van het theaterstuk op Trajectum, het platform van de Hogeschool Utrecht.