Gemaakt door vier studenten

DUB presenteert magazine over studentenwelzijn

DUB Magazine

Op de middelbare school droomde je er misschien van: minder lesuren, wonen met je vrienden, zo laat thuiskomen als je wilt. Als je gaat studeren en op jezelf gaat wonen, komen al die dromen plotseling uit. Maar dan is het zover: tentamenweek. Je beseft dat je te veel van de vrijheid (lees: goedkoop bier) geproefd hebt, en nu verdrink je in de studiestress. Je bent afgewezen voor die prestigieuze stage, je bankrekening is bijna leeg en terwijl je voor de zoveelste keer de neiging onderdrukt om je moeder te bellen, struikel je over een zak afval in de keuken. “Gaat het?”, roept je huisgenootje van boven. “Ja,” antwoord je hijgend, “ja, het gaat prima.”

Het studentenleven is een kwestie van vallen en opstaan. Dat hoort ook een beetje bij de levensfase. Dat studenten het soms moeilijk hebben, is dus helemaal niet zo gek. Toch lijken veel studenten het steeds enger of beschamender te vinden om te vallen, terwijl anderen het juist moeilijker vinden om op te staan. Boven op de typische studentenproblemen van hierboven, worden er steeds ernstigere problemen gemeld.

Corona lijkt een belangrijke rol te hebben gespeeld. Studenten werden eenzamer en vinden het nu moeilijk de draad weer op te pakken. Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) probeert die schade te repareren met verschillende projecten en stelde ook DUB in staat om dit magazine te maken.

Studentenredactie

Gemaakt door studenten
In het magazine onderzoekt DUB de verschillende thema’s waar studenten mee worstelen. Zo gingen we bijvoorbeeld in gesprek met studentenpsychologen en vroegen we studenten wat ze vonden van de resultaatgerichte aanpak van de universiteit.

Het magazine is grotendeels geschreven door studenten. Wie weten er immers beter waar studenten mee worstelen dan studenten zelf? Zo vormden Femke, Renske, Manouk en Chamee (zie foto) samen de studentenredactie.

Manouk schreef een artikel over verwachtingen. Hierin kun je lezen dat studenten vaak onrealistisch hoge verwachtingen van zichzelf hebben en dergelijke verwachtingen ook van anderen (hun ouders, de maatschappij) ervaren. De stress die dat oplevert, kan het mentaal welzijn negatief beïnvloeden.

Daarnaast vergeten studenten door al die (gevoelde) verwachtingen soms waarom ze eigenlijk iets doen: vanuit een intrinsieke motivatie of om aan verwachtingen te voldoen?  Het studentenleven blijft natuurlijk een kwestie van vallen en opstaan, maar als je weet waarom je doet wat je doet, heb je voor dat opstaan wel meer kracht. “Weet waarom je doet wat je doet”, heeft Manouk het artikel daarom genoemd.

Verder ontwierp Chamee de zogeheten ‘Perfectiemeter’: hier kun je zien hoe perfectionistisch je zelf bent, en in hoeverre jij de druk ervaart om aan onrealistische verwachtingen van jezelf of gevoelde verwachtingen van de omgeving te voldoen.

Doe het op je eigen manier
Toch hoef je om een succesvolle en gelukkige student te zijn, (juist) niet aan een perfect plaatje te voldoen. Dat laat ook Femke in haar artikelen zien: zij sprak met drie verschillende (ex-)studenten die ondanks diverse moeilijkheden toch doorgingen met studeren. Lees de interviews hier, hier en hier.

Femke: “Het was bijzonder om te zien hoe sterk zij allemaal in hun schoenen staan. Hun verhalen leerden mij dat je niet aan de norm hoeft te voldoen: op je eigen manier kom je er ook wel.”

Ook viel het haar op dat alle drie de geïnterviewde personen er veel aan hadden gehad om met anderen over hun worstelingen te sparren. “Hun boodschap was vooral: omgeef je met fijne mensen en praat met elkaar.” Dat lijkt haar een belangrijke boodschap voor studenten in het algemeen.

Zelf schreef ik (Renske) een artikel over seks en relaties. Tijdens het maken van dit artikel kwam ik erachter dat perfectionisme en verwachtingen zelfs in ons seks- en relatieleven doorspelen. Zo zijn veel studenten op zoek naar de perfecte relatie, de perfecte seks en het perfecte avontuurlijke singleleven.

Maar dat kan helemaal niet tegelijkertijd. Daarom vond ik de woorden van pedagoog en socioloog Daphne van der Bongardt, die ik voor het artikel heb geïnterviewd, erg mooi. Zo vertelde zij: “Ik denk dat we van de zoektocht naar perfectie af moeten. Aan een goede, fijne relatie – en ook aan seks – moet je soms nou eenmaal werken.” Ik denk dat veel studenten iets aan die woorden zouden hebben, niet alleen op relatievlak maar in hun leven in het algemeen.

Op je to-do-lijstje
Ben je benieuwd geworden? Vanaf 19 oktober zal het magazine worden verspreid op de UU-campus. Daarnaast zijn alle artikelen – zowel in het Nederlands als in het Engels – terug te vinden op de DUB-website. Hier kun je ook aanvullende artikelen vinden, zoals een column over de struggle om een kamer te vinden of over de eindeloze ruzietjes tussen je lange-termijn en je korte-termijn ik.

Nu vraag je je misschien af of je wel genoeg tijd hebt om zoiets te lezen: je moet immers nog drie hoorcolleges kijken, zestien hospiteermailtjes versturen en een aangekoekte pan schoonschrobben (de zoektocht naar een levensdoel staat op je to-do lijstje voor volgende week). Maar juist als je denkt dat je er geen tijd voor hebt, zullen de artikelen in het magazine erg interessant voor je zijn.

Dus, de volgende keer dat je dronken van je fiets valt, over een afvalzak struikelt of in iets meer metaforische zin op de grond ligt, bedenk je dan: vallen is oké, en je mag best aan anderen vragen of ze je helpen om weer op te staan. Dat is de boodschap die in het magazine weerklinkt.