De nieuwe onderwijslokalen zijn oké
‘Het was een gedoe om hier te komen’
Student Laura (19) was even in de war toen ze zag dat ze les zou hebben in het Bestuursgebouw op het Utrecht Science Park. “Dit is toch een administratief gebouw?, dacht ik. Klopt mijn rooster wel?” De werkgroep van de opleiding Global Sustainability Science bleek afgelopen maandag inderdaad in de Van Lier en Eggink zaal te zijn, voorheen vooral het toneel van evenementen. De zaal wordt nu intensief ingezet als werkgroepruimte en is een van de locaties die de UU heeft ingezet om het ontstane tekort aan onderwijsruimtes op te vangen.
In december vorig jaar stelde de Universiteit Utrecht vast dat de roosters voor het collegejaar 2022-2023 moeilijk rond zouden gaan komen. Mede door de groeiende studentenaantallen, de verbouwing van het Heijmans van den Berghgebouw en een afname in het aantal beschikbare ruimtes in het gebouw aan de Bolognalaan ontstond er een tekort van ruim vijftig onderwijsruimtes.
Sindsdien zijn er extra ruimtes vrijgemaakt voor het geven van onderwijs in onder andere de Universiteitsbibliotheek op het Utrecht Science Park, het gebouw aan de Israëlslaan, het Androclusgebouw, de campus van UCU en het Bestuursgebouw. Naast de al bestaande UU-gebouwen heeft de universiteit ook nieuwe locaties ingezet, zoals de nummers 500 en 700 aan de Daltonlaan.
De Van Lier Egginkzaal in het Bestuursgebouw
Met 65 nieuwe onderwijsruimtes heeft de UU het tekort uiteindelijk kunnen opvangen, maar dat de UU moeite had om alle studenten te huisvesten, is voor de studenten en docenten van de opleiding Global Sustainability Science nog wel te merken. Helger (21), student-assistent bij de opleiding, vertelt dat de studenten elke week les hebben in een andere ruimte. “Het rooster op MyTimetable klopt voor deze werkgroep niet, en de studenten moeten dus via Blackboard erachter komen waar ze les hebben.”
Voor Laura was dat even wennen: “Ik ben nieuw op de UU, dus het was in eerste instantie best moeilijk om te vinden waar ik nou precies les had. Na een paar weken heb je dat onder de knie, maar het zou makkelijker zijn geweest als ik mijn rooster op één plek kon inzien.” Helger merkt dat veel studenten te laat komen omdat ze de locaties moeilijk kunnen vinden door het wisselende rooster: “We laten de werkgroep daarom meestal iets later beginnen.”
Daltonlaan
Aan de Daltonlaan 500 en 700, waar onder andere ook mbo-studenen les krijgen, heeft de UU een aantal verdiepingen gehuurd. Sam (18) en Aaliyah (19), studenten pedagogische wetenschappen, zijn erg te spreken over de gebouwen. “Ik heb mooie foto’s gemaakt van het uitzicht vanaf de zevende verdieping van Daltonlaan 500” vertelt Sam, “en de gebouwen zijn heel modern.” Ook over de bereikbaarheid zijn de studenten positief. De locatie zit direct naast de bushalte, waarvandaan men al snel de banners met het logo van de UU kan zien hangen.
Een verschil met de andere locaties van de UU is de aanwezigheid van mbo’ers aan de Daltonlaan. Het valt Aaliyah op: “je ziet veel jongeren en vooral jongens lopen. Dat is een heel ander beeld dan je binnen de Sociale Wetenschappen ziet, dat zijn toch vooral meiden.” Student wiskunde Flore (22) ziet voordelen in deze mengeling van studenten: “Normaal komen studenten van de universiteit en van het mbo elkaar in hun gebouwen niet tegen. Dat we nu samen in hetzelfde gebouw zitten, is denk ik goed om mensen te laten inzien dat we allemaal studenten en gelijk aan elkaar zijn.”
Helaas brengt de diversiteit in locaties ook logistieke problemen met zich mee. “Het was een gedoe om hier te komen”, vertelt Sam. Voordat hun werkgroep aan de Daltonlaan begon, hadden de studenten college in de Jaarbeurs. “We hadden een half uur tussen de lessen, maar als je met het OV reist is dat niet genoeg. We mochten wel eerder weg, maar dat wilden we niet omdat we het hele college wilden volgen. Daardoor kwamen we hier dus te laat.”
Daltonlaan 500
Daltonlaan 700
Eindje fietsen
Tegen dit probleem liepen studenten van de opleiding Nederlandse Taal & Cultuur Jasper (26) en Anne (20) vorig jaar ook aan, toen ze afwisselend op de Drift en op de campus van de University College Utrecht (UCU) les hadden. “We moesten toen binnen een kwartier van de Drift naar de campus op UCU komen, en dat redt je niet als je op de fiets bent”, legt Jasper uit.
Dat probleem hebben ze dit jaar gelukkig niet meer. Nu hebben ze vooral les in de extra ruimtes die UCU dit jaar beschikbaar heeft gesteld voor onderwijs voor studenten uit de binnenstad. Anne vind de gebouwen op de UCU-campus erg mooi, maar toch heeft ze liever les op de Drift. “Vanuit Overvecht is het best een eind fietsen naar de campus. Bovendien is het slecht bereikbaar met het OV.”
Dining Hall, UCU
Tijdelijke oplossing
Hoofd Studentenzaken Marieke de Bakker legt uit dat er in de afwegingen voor de kwaliteit van het rooster prioriteit moest worden gegeven aan het geven van fysiek onderwijs: “Het was natuurlijk makkelijker geweest om een deel van het onderwijs online of in de late avonduren te geven, maar dat heeft niet de voorkeur. We hebben daarom geprobeerd om de roosters zo goed mogelijk rond te maken met zo min mogelijk reistijd tussen de locaties, maar de onderwijsruimtes liggen niet voor het oprapen.”
De ruimtes die nu zijn vrijgemaakt vormen deels een tijdelijke oplossing voor het ruimtetekort. De verwachting is dat het aantal studenten in de komende jaren verder zal toenemen. De UU blijft daarom verder werken aan structurele oplossingen voor het tekort aan onderwijsruimten.
Er lag een plan om de Eetkamer van de UB in de binnenstad om te bouwen tot werkgroepruimte, maar deze ruimte bleek toch een te kleine capaciteit te hebben. Er is in plaats daarvan een ruimte gehuurd in Zalencentrum Vredenburg voor onderwijs aan studenten uit de Binnenstad.
Op de parkeerplaats aan de Padualaan is de oplevering van een tijdelijk gebouw uitgesteld tot 1 oktober. Tot die tijd zullen deze ruimtes worden opgevangen door onder andere de extra ruimtes in het Bestuursgebouw. Wanneer het gebouw aan de Padualaan af is, worden de bestaande roosters gewijzigd om het nieuwe pand gelijk in gebruik te kunnen nemen.