Hoe houd je het in tijden van corona vol met je huisgenoten?

Ouderwets spelletjes spelen brengt huisgenoten dichter tot elkaar, foto's zijn gemaakt door de geinterviewde huisgenoten

Je zit noodgedwongen thuis, langzaamaan sluiten alle winkels hun deuren of verkorten ze hun openingstijden en de horeca zit potdicht. Lekker op een terrasje genieten van de eerste zwakke voorjaarszon zit er deze maand niet in. Bijna iedereen is thuis, ook bij mij.

Ik kon voor de hele coronacrisis al trots zeggen dat ik in een hecht huis woon, maar deze pseudo-lockdown heeft bij ons thuis voor meer verbinding gezorgd. Ons huisje met 10 man op het Tuindorp-West Complex barst vol nieuwe energie en ideeën. Er wordt vaker samen uitgebreid gegeten, er worden sportschema’s gemaakt en ’s avonds heerst er een gezellige sfeer in de krappe woonkamer.

Om toch te bewegen, hebben ze in het trappenhuis oefeningen gedaan

Ook bij Daphne (21) thuis is de sfeer veranderd sinds de nieuwe coronamaatregelen ingegaan zijn. De masterstudent Orthopedagogiek woont samen in een studentenhuis met in totaal 17 man. “We waren altijd al wel een hecht huis, maar je merkt dat er nu vaker samen wordt gegeten. Je bent toch allemaal thuis en je kunt geen kant op. Je spreekt en ziet elkaar nu meer, daardoor is het groepsgevoel beter geworden. Ik had natuurlijk liever niet in deze situatie gezeten, maar je leert elkaar wel beter kennen. Meer tijd met elkaar doorbrengen vind ik leuk."

Dat groepsgevoel uit zich bij Daphne thuis in spelletjesavonden, samen eten, smoothies maken en mini-bootcamps in het trappenhuis. “We hebben in huis een paar sportfanaten die er gek van worden dat ze niet naar de sportschool kunnen. Om toch te kunnen bewegen, hebben ze in het trappenhuis gezamenlijk oefeningen gedaan. De matjes lagen klaar en er werd volop de trap op en af gerend.”

De studenten aan de Amsterdamsestraatweg hebben besloten om tot 6 april geen anderen uit te nodigen. “We zijn een grote groep. We willen met deze regel het risico beperken dat we anderen besmetten, mochten we het virus hebben. Met zoveel mensen is het haast onvermijdelijk het niet over te dragen.”

Paniek over corona is bij ons niet aan de orde

Geschiedenisstudent Annika (22) heeft vergelijkbare ervaringen als Daphne. In haar huis op de Cambridgelaan is het extra gezellig geworden sinds de nieuwe coronamaatregelen zijn ingevoerd. Ook daar worden er spelletjes gespeeld en gefilosofeerd over het virus. “Paniek over corona is bij ons niet aan de orde, maar het is fijn om er met anderen over te praten. We willen ons niet gek laten maken. Daarnaast zorgt deze hele situatie voor meer verbinding in huis nu we elkaar vaker zien. We zitten met z’n allen in hetzelfde schuitje en dat zorgt voor een verbondenheid waaruit prachtige initiatieven ontstaan, zoals boodschappen doen voor ouderen of klappen voor de zorg.”

Zit niet met te veel mensen in de gemeenschappelijke ruimte

De gezelligheid en verbondenheid in studentenhuizen groeit, maar tussen de verschillende huizen moet het niet al te gezellig worden. In het weekend riep burgemeester Jan van Zanen op om af te zien van een sportwedstrijd, concert en een avondje stappen. Hij riep op grote gezelschappen te mijden en het thuis gezellig te maken. Onlangs twitterde de rector van de Universiteit Leiden een dringende oproep aan alle  studenten: organiseer geen huisfeesten en mijd de kroegen. Inmiddels is een cafébezoek onmogelijk geworden.

Het gezondheidsinstituut RIVM heeft voor studenten geen speciale corona-adviezen, maar van studenten wordt verwacht dat ze nadenken over hun gedrag. “Ze moeten niet met te veel mensen in de gemeenschappelijke ruimte zijn”, zegt woordvoerder Coen Berends van het RIVM. “En geen fysiek contact, voor zover dat te handhaven valt. Iedereen moet vooral op zijn eigen persoonlijke hygiëne letten.”

Ook de SSH roept haar bewoners op om geen huisfeesten te organiseren en om extra aandacht te besteden aan hygiëne, bijvoorbeeld om zoveel mogelijk ‘contactoppervlakken’ in huis schoon te maken. Daarnaast doet ze een beroep op eigen verantwoordelijkheid: houd zoveel mogelijk afstand en blijf zoveel mogelijk op je kamer.

Houd het bij je eigen huis

Dat is allemaal leuk en aardig, maar als je met tien man op een klein oppervlak leeft, is het lastig om elkaar te ontlopen. De kans dat we het virus snel overdragen op elkaar is groot. Wat maakt het dan nog uit als je met z’n allen samenkomt? Als we zelf zorgen dat we zoveel mogelijk thuisblijven om anderen niet aansteken, kun je wat mij betreft prima een film kijken met z’n allen. Maar houd het ook echt bij je eigen huis, nodig geen anderen uit.