Krap bij Kas

‘Ik heb geluk met de bijdrage van mijn ouders’

krap bij kas: Leonie Foto: Leonie
Foto: Leonie

Het leven wordt steeds duurder en voor het studentenleven geldt dat misschien des te meer. Veel studenten lijken zich een steeds luxere levensstijl aan te meten: een havercappuutje hier, een speciaal biertje op een zonnig terrasje daar. En door de stereotypes à la Schoudertassie of DehaarclipvanMarieclaire komen studenten als exorbitante levensgenieters uit de bus.

Hoe doen ze dat? Leonie Wechsler vertelt hoe het haar als student lukt om lekker te eten en veel leuke dingen te doen.

Ze is vierdejaarsstudent en woont samen met haar medestudenten op de campus in de buurt van het Wilhelminapark. Na een druk bestuursjaar is ze bijna klaar met haar bachelor. Naast haar studie werkt ze, twee tot drie keer in de week, in een kledingwinkel, waar ze ook geurkaarsen, accessoires en andere hebbedingetjes verkoopt. Per maand verdient ze ongeveer 500 euro.

Of ze zich weleens zorgen maakt om geld? Dat valt mee. “Gelukkig kan ik mijn studie goed met werk combineren. En ik krijg steun van mijn ouders. Die betalen mijn studie en mijn huur en ik krijg van hen een bijdrage van 500 euro per maand.” Alles bij elkaar opgeteld heeft Leonie een ruim budget, in ieder geval voor studentenmaatstaven. Daar is ze zich bewust van: “Ik heb veel geluk met de bijdrage mijn ouders. Daardoor kan ik lekker leven en af en toe uitgaan of borrelen, zonder dat ik me zorgen hoef te maken om geld.”

Een chique maaltijd voor weinig geld
Wel let ze er goed op dat ze geen grote of onnodige uitgaven doet. Sinds de inflatie maakt ze regelmatig een lijstje van haar inkomsten en uitgaven. Dat helpt haar om te zien waar haar geld naartoe gaat.

Uit die lijstjes blijkt dat eten, op studie en huur na, de grootste kostenpost is. Ze geeft er ongeveer 300 euro per maand aan uit. Niet zo verbazingwekkend, vindt ze zelf, want ze houdt ervan om lekker voor zichzelf en haar vrienden te kokkerellen. Leonie kookt zoveel mogelijk met de restjes uit haar koelkast. Zo hoeft ze niets weg te gooien en voorkomt ze dat de kosten van haar eten (letterlijk) de pan uitrijzen. Ook bespaart ze als vegetariër op de kosten van haar eten: “Ik koop geen vlees of vis en nauwelijks vleesvervangers.”

Als ze naar de duurdere Albert Heijn gaat, koopt ze producten die in de bonus zijn. Deze student koestert een grote liefde voor pasta en het mag dan ook geen verbazing zijn wat haar lievelingsbonusactie is: de ‘één plus één gratis’ verse pasta’s en pastasauzen, waar overigens menig student voor naar de supermarkt holt.

Ook vindt ze het leuk om uit te gaan. Ze heeft een heleboel lievelingsplekjes in de stad, zoals het Oude Pothuys en de Nijverheid. Maar het vaakst gaat ze dansen bij de bar van haar studievereniging. Toen ze in het bestuur zat, kreeg ze daar grote korting op haar drankjes. “Ik betaalde maar één euro voor een biertje. Daar bespaarde ik een hoop geld mee.”

Vintage
Naast lekker eten, heeft ze nog een andere grote hobby en aldus kostenpost: graag speurt ze kringloopwinkels af naar de mooiste pareltjes. Leonie koopt liever tweedehandskleding, omdat het goedkoper is en beter voor het klimaat. “En het is ook gewoon leuker”, vertelt Leonie.

“Als ik in het buitenland of in een andere stad ben, ga ik op zoek naar vintagewinkeltjes. Vaak moet je tussen de kringloopkleding best goed zoeken om iets moois te vinden. Als dat lukt, is het extra speciaal. Mijn strategie is dat ik van tevoren een aantal merken of materialen bedenk die ik mooi vind. Die houd ik tijdens het zoeken in mijn achterhoofd.” Haar beste (aan)koopje? “De trenchcoat die ik bijna elke dag draag. Die vond ik in Parijs voor maar 12 euro. En laatst vond ik een kasjmier trui voor maar 10 euro.”

Spaarrekening
Per maand houdt Leonie ongeveer 200 euro over. Dat geld zet ze op haar spaarrekening. “Ik vind het fijn om een soort spaarpotje op te bouwen. Het geeft een gevoel van veiligheid, bijvoorbeeld voor het geval dat ik een keer onverwacht een grote uitgave moet doen. Of voor als ik wil gaan reizen. Na mijn bachelor ga ik stagelopen in Genéve, dus voor nu heb ik nog geen reisplannen. Maar als dat ooit verandert is het fijn dat ik de mogelijkheid heb.”

budget

Inkomsten: