Internationals over Utrecht (2): Bennett

Afkomstig uit: Texas, United States
Studeerde eerst ... Aan de University of Oklahoma
Woont op … De International Campus op het Kromhoutterrein

‘Op de fiets ben je verbonden met de stad’
“Ik hou van fietsen. Waar ik vandaan kom, zie je ze amper. Terwijl het echt de ideale manier is om ergens snel te komen. Bovendien is het beter voor het milieu, mensen zijn fitter, en – last but not least – je voelt je meer verbonden met de stad. Je ziet meer, je hoort meer, je zit niet in zo’n metalen box. Een auto is meer een eigen wereldje. Op de fiets doe je mee met Utrecht. Ik voel me al fietsend echt een local – al was het in het begin doodeng.
“Voordat ik hierheen kwam, wist ik al wel dat er mooie grachten waren die Utrecht beroemd maakten. Maar ik wist niet dat ze de natuur de stad in brachten. Water, eendjes. Het breekt de bedrijvigheid, als ik naar de grachten kijk, voel ik me relaxed. Ik wist niet dat ze zo’n mooie rol speelden in de stad.”

‘Wel met gevaar voor eigen leven’
“Ik moet wel eerlijk toegeven: dat fietsen is ook meteen een nadeeltje als je het lang niet hebt gedaan. Of als je het, zoals sommige buitenlandse studenten, gewoon niet kunt en wel gaat proberen. Het is in het begin echt gevaarlijk. Iedereen sjeest in moordend tempo langs elkaar op, dicht op elkaar, en iedereen is zo zelfverzekerd op die fiets. Nu ben ik dat ook, maar dat heeft wel tijd gekost. En ja: ik ben ook een paar keer gevallen. Dan voel je je écht een toerist, hoor.
“Een ander nadeel is dat wonen op de campus betekent dat je niet veel meekrijgt van het studentenleven. Dat is soms weleens jammer. Veel mensen denken dat iedereen op de campus bevriend is met elkaar, omdat het er zo gezellig uitziet en je dicht bij elkaar woont. Maar ook daar maak je niet heel makkelijk vrienden. Daar moet je wel moeite voor doen.”

Als mijn familie komt…
“Het Wilhelminapark is een van mijn favoriete plekken. Het is vlak bij waar ik woon, heel relaxed om daar te zitten en naar de vogels te kijken. In Amerika heb je ook wel parken, maar dan moet je echt de auto pakken om erheen te gaan. Hier kan ik gewoon naartoe lopen. En ik denk dat ik mijn vrienden en familie door de stad laat fietsen. Laat ze het maar ervaren, hoe het is om een Utrechter te zijn en onderdeel te zijn van het stadleven. Het is een supergoede ervaring.’

In september 2019 publiceert DUB het magazine StudentEnStad. Met dat magazine viert DUB vijftig jaar onafhankelijke universiteitsjournalistiek in Utrecht. Het thema is de verhouding tussen de Utrechtse studenten, de stad Utrecht en de Utrechters. De komende weken verzamelen we alle verhalen uit het magazine en enkele extra artikelen zoals deze serie over internationals hier