Internationals over Utrecht (5): Julio

Studie: Kunstmatige intelligentie
Afkomstig uit: San Diego, United States
Studeerde eerst… Aan de University of Vermont
Woont in… een studentenhuis in Rotsoord.

‘Het is zo schoon hier’
“Utrecht is dan wel een grote stad, maar hier heerst wel een soort rust. Het is klein, waardoor het pittoresk en overzichtelijk is. Amsterdam is te groot, te hectisch, als ik daar fiets moet ik een paar keer bellen omdat ik anders mensen aanrijd. Utrecht is manageable. Ik denk dat die kalmte in de stad ook ontstaat doordat niet alles 24-7 open is. Het is gelukkig nooit donker in de straten, ’s nachts, maar we hebben ook niet veel van die felle nuonlichten.
“Waar ik me ook positief over verbaasde: het zorgsysteem hier. Laatst moest ik een afspraak maken bij de huisarts. Hoe snel ik terechtkon… Dat zou in de Verenigde Staten nooit zo soepel gaan. Alleen als je een noodgeval bent. Wat ik wel merk: in de VS krijg je dan weer sneller een behandeling. Hier zegt de dokter toch wel vaak: ‘We kijken het nog even aan’. Maar dat je zo snel welkom bent, voelt toch wel goed. Dat er écht naar je wordt gekeken.”

‘Ik heb pas vijf restaurants van binnen gezien’
“Leven in de stad is hier wel duur. Echt veel buiten de deur eten doe ik ook niet. Alleen de Mac Donald’s is al veel duurder dan in de VS. En probeer hier maar eens goede, betaalbare sushi te vinden. Ik ben niet iemand die heel zuinig leeft, maar ik ben ook nog niet vaak uiteten geweest hier. Ik leef hier nu acht maanden, en heb pas vijf restaurants van binnen gezien.
Over het algemeen voel ik me heel erg welkom in de stad, maar toch zijn er ook wel momenten dat ik denk: hmmm, volgens mij ergeren mensen zich hier aan de internationals die hier leven. Laatst zat ik op de fiets, in gesprek met iemand anders, toen een random guy naar me toe kwam die zei ‘leer Nederlands praten’. Hij zei het in het Nederlands – dus ik begreep hem niet. Ik denk dat wel meer mensen er zo over denken. Maar dat neemt niet weg dat ik het hier heerlijk heb. Utrecht is een paradijsje.”

Als mijn familie komt…
“Ik ben heel erg fan van de Botanische Tuinen, daar kan ik me lang vermaken. Ik zou mijn familie en vrienden daarheen meenemen, maar dan wel: op de fiets. Want al fietsend krijg je de sfeer mee die Utrecht zo kenmerkt – al denk ik wel dat ik ze het een en ander moet uitleggen, want dat fietsen is hier soms ook wel levensgevaarlijk. Ik zou ze meenemen naar mijn favoriete Argentijnse grillrestaurant, Los Argentinos, aan de Oudegracht aan de Werf en ik zou ze de ufo aanwijzen die op de Inktpot bij het Moreelsepark zit. Dat vind ik gewoon fascinerend. Aan het eind van de dag zou ik op de Neude gaan zitten met ze, en het leven van de stad aan ons voorbij laten gaan.”

In september 2019 publiceert DUB het magazine StudentEnStad. Met dat magazine viert DUB vijftig jaar onafhankelijke universiteitsjournalistiek in Utrecht. Het thema is de verhouding tussen de Utrechtse studenten, de stad Utrecht en de Utrechters. De komende weken verzamelen we alle verhalen uit het magazine en enkele extra artikelen zoals deze serie over internationals hier