Jakub Grabmüller: Tsjechische toproeier in een Utrechts Tritonhuis

Jakub Grabmüller: Ik wilde een uitdaging in mijn studie. Foto DUB

Jakub Grabmüller (22) is net terug van het wereldkampioenschap roeien in het Bulgaarse Plovdiv, als hij half september de UB in de binnenstad binnenwandelt. Met drie teamgenoten uit de Tsjechische selectie werd hij negende. Het is een plek die uitzicht biedt op deelname aan de Olympische Spelen van Tokyo in 2020.

Maar de bachelorstudent Business Economics richt zijn blik eerst weer even op zijn studie. “Ik moet het een en ander inhalen. Om bij te blijven, volg ik nu drie vakken in plaats van twee”, vertelt hij. "Als ik alles haal, studeer ik dit jaar af. Anders wordt het drie jaar en ietsjes meer."

“De combinatie van sport en studie is te doen, vindt Jakub. “Het is belangrijk dat je je tijd goed indeelt”, legt hij uit. “Op het moment heb ik meer tijd voor mijn studie en ook om iets van een sociaal leven te hebben, want nu hoef ik drie weken niet te trainen.”

Half acht training
Als hij wel in training is, zijn de dagen van de roeier tot op de minuut ingedeeld. “Ik train twee keer per dag bij Triton. Mijn eerste training is om half acht ‘s ochtends. Daarna haast ik me naar de universiteit om college te volgen. Dan snel naar huis voor lunch en ’s middags volg ik dan nog een hoorcollege of werkcollege. Aan het eind van de middag train ik nog een keer en ‘s avonds heb ik tijd om thuis te relaxen of nog wat werk te doen als dat nodig is.”

Zijn dagelijkse trainingen werkt hij af met de wedstrijdgroep van Triton. “Ik merk dat ik daar echt beter van geworden ben”, vertelt hij. “Het niveau ligt heel hoog. Ik train met mensen die bijvoorbeeld een bronzen medaille hebben gewonnen tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Het is een heel competitieve groep.”

In periodes van hard trainen wordt hij geholpen door zijn topsportstatus. “Daardoor is het voor mij makkelijk om te overleggen met cursuscoördinatoren over dingen die ik wel of niet kan doen. In sommige gevallen kan ik bijvoorbeeld ook de artikelen al eerder lezen.” Dankzij de topsportstatus geldt er voor hem ook een andere aanwezigheidsplicht. “Dat is vooral handig aan het eind van het jaar. In februari en maart moet ik een aantal keer op trainingskamp met het nationale team. Dan zit ik twee keer twee weken in het buitenland, en ben ik dus vier van de negen onderwijsweken kwijt.”

Tijdens de trainingskampen krijgt hij bovendien notities toegestuurd van zijn Utrechtse studiegenoten. “Er is dan wel tijd om te studeren, maar na alle trainingen ben ik zo moe dat het er eigenlijk niet van komt”, vertelt hij. “En soms heb ik er ook gewoon geen zin in. Maar ik wilde een uitdaging in mijn studie. Dat was één van de redenen waarom ik naar Nederland ben gekomen.”

Grote roeicultuur
Al op de eerste dag bij Triton merkte Grabmüller hoe verschillend de roeiculturen van Nederland en Tsjechië zijn. “Hier is het een echte studentensport. In Tsjechië meld je je op je tiende bij een roeivereniging en stop je als je gaat studeren. Het is daar puur hobby.” Het zou voor hem onmogelijk zijn om daar te roeien en te studeren. “Op de middelbare school vonden mijn docenten al dat ik moest kiezen tussen school of sport.”

Iets anders wat hem opviel is de drinkcultuur bij de roeivereniging. “In Tsjechië is het normaal om met een paar mensen één biertje te drinken om een beetje bij te praten. Dat worden er dan meestal drie. En na die paar biertjes ga je om negen uur ’s avonds naar huis. Bij Triton drink je niet of je gaat all-in.”

Inmiddels heeft hij veel vrienden gemaakt bij Triton. “Ik woon in een Triton-huis. Samen met elf Nederlanders”, legt hij uit. “Dat zorgt ervoor dat integreren makkelijker is. Ik heb gemerkt dat samen iets ondernemen, zoals roeien, vriendschappen versterkt. Dat werkt beter dan wanneer je elkaar alleen maar in de collegebanken ziet.”

Snel een Nederlandse trouwen
De combinatie van sport en studie was de reden om voor Nederland te kiezen. “De roeicultuur is hier heel groot, zeker het studentenroeien. Dat is vergelijkbaar met Engeland of de Verenigde Staten.”  Even twijfelde hij tussen de Universiteit van Amsterdam en de UU. “Ik heb gekozen voor Utrecht omdat het academische programma mij meer aansprak en omdat ik van mensen hoorde dat Coen Eggenkamp een goede coach is.”

Na zijn goede resultaat met het Tsjechische team houdt hij in zijn achterhoofd dat hij misschien ooit ook voor Nederland kan roeien. “Dan moet ik wel eerst de Nederlandse nationaliteit krijgen”, aldus Grabmüller. “Daarvoor moet ik hier minstens vijf jaar wonen. Of met een Nederlandse trouwen, ik weet niet wat sneller is”, grapt hij.

Jakub: “Als je roeit voor Nederland heb je sneller internationaal succes, want de Nederlandse roeiselectie is heel sterk. Het is wel moeilijker om bij die selectie te komen. In Tsjechië is dat makkelijker, maar is een goede internationale klassering weer lastiger. Het zou heel mooi zijn om een keer het Tsjechische volkslied te horen bij een roeiwedstrijd.”