Zestig studenten willen er wel vrijwillig werken

Kattencafé-idee van DUB-blogger wordt bedrijfsplan

Cat
Photo: Pexels

Let’s turn the campus into a purr-adise,” was te lezen op een flyer die onlangs op de hele campus te zien was om andere studenten aan te moedigen ‘de pootjes in elkaar te slaan’ voor dit project. In september publiceerde Chiara een blog op DUB, waarin ze vertelde dat een kattencafé op de campus bij zou kunnen dragen aan het welzijn van de UU studenten. Een studie onder studenten van een Amerikaanse universiteit had namelijk aangetoond dat het aaien van dieren stress-gerelateerde negatieve gevoelens verminderd.

Het was maar een idee, maar Bianca Meyer van het Centrum voor Ondernemerschap van de UU, nam het serieus en bood aan om Chiara te helpen haar idee van de grond te krijgen.

Tien studenten van over de hele universiteit hebben zich inmiddels bij Chiara aangesloten, één van hen studeert Economics & Business Economics en helpt haar met het opstellen van een bedrijfsplan. De groep gaat een aantal zaken organiseren om geld op te halen voor het project, gedacht wordt om bijvoorbeeld zelfgemaakte taarten te gaan verkopen. Deze evenementen zullen worden gepromoot op toekomstige Instagram- en TikTok-accounts, waar volgers ook op de hoogte gehouden gaan worden over het verloop van het proces.

Als alles goed gaat, zou het café volgens Chiara in het tweede blok van het volgende studiejaar de deuren kunnen openen. Maar eerst moeten ze nog een locatie zien te vinden. Het oog is gevallen op het oude Primera-pand onder de bibliotheek. Het is een groot pand en om het in te richten en te huren, is geld voor nodig. Of dit pand ook voor een kattencafé gebruikt kan worden, is nog onbekend. De jonge ondernemers zijn hierover in overleg met de universiteit. Eerder werd bekend dat de UU er over nadenkt om hier besturen van studentenorganisaties te vestigen.

De groep heeft ook toestemming van de Welcome Week-commissie om in september op het podium de eerstejaars studenten kort over het project te vertellen. Belangstelling is er al. Chiara heeft een WhatsAppgroep aangemaakt voor geïnteresseerden die inmiddels ruim zestig leden heeft, hieronder zijn ook studenten die als vrijwilliger in het café willen werken.

Hoe het in zijn werk zal gaan

Het is de bedoeling dat ongeveer 90 procent van het personeel gaat bestaan uit vrijwilligers. De hoop is dat studenten Diergeneeskunde hier interesse in hebben, legt Chiara uit. “Die zullen tijdens hun werk straks vaker met katten en honden in aanraking komen dan met paarden en koeien”, denkt ze. Ook hoopt ze dat de faculteit Diergeneeskunde het project op medisch vlak zou kunnen ondersteunen.

In de avond zou er ook iemand moeten zijn die op de katten let, dus studenten die op het Utrecht Science Park wonen zullen ook nodig zijn, denkt Chiara. “We zijn aan het kijken of we de studenten hiervoor kunnen betalen, maar we kunnen ze niet veel bieden.”

Chiara wil graag vier katten voor het café. Hiervoor zoekt ze contact met een organisatie die zwerfkatten redt in Griekenland, Turkije en Cyprus en vervolgens een thuis voor ze vindt in Nederland. Studenten en medewerkers die geïnteresseerd zijn in het adopteren van katten uit het café zouden dat kunnen doen. “Het zou geweldig zijn om ze uiteindelijk een stabiel thuis te geven”, zegt Chiara. In dat geval krijgt het café een andere kat van de organisatie om de geadopteerde kat te vervangen.

Om ervoor te zorgen dat de katten niet overweldigd raken, heeft het pand een aparte ruimte nodig waar de katten zich kunnen terugtrekken.

Gasten mogen hun eigen eten meenemen naar het café. Vrijwilligers zouden ook af en toe zoetigheden bakken die ze dan in het kattencafé kunnen verkopen. Verder overweegt het team om contact op te nemen met supermarkten en bakkerijen om te zien of een “too good to go”-model, waarbij producten aan het eind van de dag tegen een lagere prijs worden verkocht, een optie is.

Over de koffie is Chiara duidelijk. “De koffie moet echt wel extreem goed zijn! Veel beter dan de koffie in de automaten van de UU.”

Chiara zal haar weg naar het ondernemerschap vastleggen met een serie blogs op de website van de UU. Deel 1 is reeds verschenen. Ze blijft ook bloggen voor DUB.