Piekdrukte op Utrechtse kamermarkt voor internationals (Video)

Peak period for international student housing market in Utrecht
Foto's zijn beelden uit video DUB

Deze week begonnen zo’n 2400 buitenlandse studenten aan een studie of uitwisseling in Utrecht. Voor deze groep heeft de universiteit in totaal 790 kamers gereserveerd. De meeste bevinden zich in SSH-complexen, maar sinds kort zijn er bijvoorbeeld ook honderd studio’s in het nieuwe complex Keramus van Holland2Stay op Rotsoord.

Op een mail naar de meer dan 1600 studenten die niet voor een gereserveerde kamer in aanmerking kwamen, ontving de UU begin augustus 650 reacties. Twee derde van de studenten die reageerden, gaf aan nog steeds geen onderdak te hebben gevonden. Een groot deel van deze studenten klopte de afgelopen dagen aan bij de universiteit. “Op dit moment hebben we de piek der pieken”, zegt beleidsadviseur bij het International Office van de UU Lenn Lamkin.

De universiteit heeft daarom besloten om zo’n honderd studenten in ieder geval tijdelijk een slaapplek te bieden. Zo zijn er deze maand 44 plaatsen gereserveerd in een bungalowpark 'Het Grote Bos' in Doorn. Studenten betalen daar 300 euro voor een gedeelde kamer voor een maand. Voor 70 euro extra krijgen ze een kamer voor zichzelf. Twee keer per dag rijdt er een gratis pendelbus van en naar Utrecht.

Ook zijn er bedden beschikbaar in de StayOkay aan de Neude en in het Star Lodge Hotel aan de Biltsestraatweg. Vooral de laatste optie is behoorlijk wat prijziger. Er wordt 35 euro per nacht gerekend voor een kamer die ze met een medestudent moeten delen.

Nijpend probleem
Lamkin erkent dat er sprake is van een uiterst nijpend probleem en dat de universiteit alle zeilen bij moet zetten om studenten te helpen. De situatie is nog lastiger dan vorig jaar. Dit komt doordat het aantal internationale studenten in vergelijking met hetzelfde tijdstip vorig jaar met zo’n kwart is toegenomen. Toen kwamen er 1900 studenten naar Utrecht, zo’n 500 minder dan dit jaar.

De universiteit heeft bovendien grote problemen om meer kamers voor internationale studenten te reserveren op de oververhitte Utrechtse kamermarkt. Dit jaar heeft de UU de beschikking over zo’n 110 kamers meer dan vorig jaar, maar de universiteit had er heel graag meer gereserveerd.

Eerder besloot de universiteit om vanaf aankomende januari een extra bijdrage te vragen internationale studenten die dankzij de UU een kamer krijgen. Met de opbrengst moet het mogelijk worden om meer woningen voor kamerzoekenden te werven. Op de langere termijn kunnen er wellicht internationale studenten terecht in nieuwe studentencomplexen. Zo wordt nu gebouwd op het oude KPN-terrein nabij het Diakonessenziekenhuis en zijn er plannen voor het voormalige ziekenhuis Oudenrijn in Kanaleneiland.

Luisterend oor
Toch hoeven ook de huidige kamerzoekenden nog niet geheel te wanhopen, volgens Lamkin. De ervaring wijst uit dat veel studenten in de eerste weken van hun studie een oplossing  vinden. Voor zover bekend is er vorig jaar ook geen student geweest die zijn studie heeft moeten afbreken vanwege zijn of haar huisvestingssituatie, zegt Lamkin.

De universiteit heeft twee tijdelijke fulltimekrachten aan het werk gezet om de zoekende studenten te woord te staan en te helpen. Lamkin: “Het is een grote uitdaging en we krijgen herhaaldelijk wanhopige mensen aan de deur. Die bieden wij een luisterend oor en proberen we met tips verder te helpen. In onze tijdelijke kamervoorraad zit wat doorloop en er melden zich geregeld kamerverhuurders die ons willen helpen. Dus muurvast zit het niet.”

Realistische voorlichting
Volgens de beleidsadviseur is er vooralsnog in Utrecht geen sprake van de chaotische taferelen die de media de afgelopen weken lieten zien vanuit andere universiteitssteden. Dat komt deels doordat het aantal buitenlandse studenten in Utrecht relatief beperkter is. Op dit moment is zo’n 9 procent van alle studenten afkomstig uit het buitenland.

Maar Lamkin denkt dat vooral ook de realistische en feitelijke informatie die de universiteit over de Utrechtse kamermarkt verspreidde, heeft geholpen. “Er is vrijwel geen buitenlandse student meer die zich overvallen voelt door het kamertekort of met verwijten richting de universiteit komt. Iedereen begrijpt nu dat de universiteit geen pasklare oplossing kan bieden en waardeert daardoor alle hulp die we wel bieden.”

Erbarmelijke situatie
Tijn Tas van studentenunie Vidius noemt het desalniettemin “schandelijk” dat er nog steeds zoveel internationale studenten geen permanente huisvesting hebben gevonden. Hij wijt de situatie aan een combinatie van de groei van het aantal internationale studenten door de voortschrijdende verengelsing van de universiteit en de enorme krapte op de kamermarkt in Utrecht. “De toestand is erbarmelijk. Wij horen veel verhalen die je als universiteit niet zou moeten willen.”

Volgens Tas wil Vidius graag met de universiteit en andere betrokken partijen meedenken over mogelijke creatieve oplossingen. Hij wijst onder meer naar de pilot bij de SSH waar bewoners de mogelijkheid kregen om een internationale student als huisgenoot te kiezen.

Gezien de penibele positie van internationals op de kamermarkt hebben Vidius en de studentenverenigingen ESN, Buddy Go Dutch en Boks besloten het bestaande samenwerkingsverband ISHA (International Student Housing Association) om te vormen tot een zelfstandige stichting. Nu kunnen internationale studenten daar terecht met vragen over hun woning, huurprijs of huisbaas.

In een interview met DUB benadrukte UU-rector Anton Pijpers dit voorjaar dat de universiteit er niet op uit is om zoveel mogelijk internationale studenten te werven. Dat neemt niet weg dat hun aantal wel toeneemt en dat de universiteit een morele verantwoordelijkheid voelt om die groep studenten te huisvesten, zei hij. “De vraag is waar die ophoudt. Wij proberen voor zoveel mogelijk kamers te zorgen, maar de markt in Utrecht is ontzettend moeilijk.”