Buurtteam Oost wil zichtbaarder zijn

Spreekuur op Science Park moet hulp voor studenten dichterbij brengen

Buurtteam-Oost Foto: DUB
Foto's: DUB

Tijdens de coronaperiode merkten de sociaal werkers van het buurtteam Oost dat zich veel meer studenten bij hen meldden met vragen. Met name op psychisch vlak gingen jonge mensen er flink op achteruit, was de conclusie. De medewerkers van dit buurtteam, waar naast het Science Park bijvoorbeeld ook de IBB, de Schildersbuurt en Wittevrouwen onder vallen, zagen bijvoorbeeld een grote toename aan angstklachten.

Om deze studenten nu beter te kunnen bereiken is het buurtteam in februari neergestreken aan de Bolognalaan 101. In dit gebouw van de HU en UU houden maatschappelijk werkers op dinsdagmiddag tussen 13 en 17 uur en donderdagochtend van 9 tot 13 uur een spreekuur. Iedereen kan op deze momenten aankloppen met vragen. Wie het niet fijn vindt om langs te komen vanwege de mogelijkheid bekenden tegen te komen, kan ook telefonisch of via email een afspraak te maken om ergens anders een medewerker te spreken.

Buurtteam-Oost Foto: DUB

Vastgelopen studenten weer op weg helpen
De keuze voor deze locatie is niet geheel toevallig. Hier zit ook het HU Gezond & Wel Centrum waar alle opleidingen van de Hogeschool Utrecht die met gezondheid en welzijn te maken hebben, op interdisciplinaire wijze samenwerken. De medewerkers van het buurtteam willen ook met een brede blik naar problemen kijken, zo legt medewerker Judith Roestenburg uit. “Stel je voor dat je bij een fysiotherapeut komt met klachten die door stress worden veroorzaakt. Het is dan veel zinniger om niet alleen iets aan de lichamelijke klachten te doen, maar ook de stress te behandelen.” Het buurtteam werkt daarom ook samen met het Gezond & Wel Centrum.

Het soort vragen waar studenten bij het spreekuur mee terecht kunnen is heel divers. Het buurtteam wil mensen die, zoals Roestenburg het noemt, “zijn vastgelopen” te hulp schieten. En vastlopen kan op allerlei manieren. Behalve met psychische klachten kunnen studenten ook aankloppen met financiële problemen, of woonvragen, bijvoorbeeld als ze dakloos dreigen te raken. Ook voor het aanbrengen van meer structuur in het leven, staat het buurtteam klaar. Internationale studenten die problemen hebben met het doorgronden van de Nederlandse bureaucratie, kunnen ook op de hulp van het buurtteam rekenen.

Ditrecte hulp of doorverwijzen
Omdat studenten met veel verschillende vragen bij het buurtteam aankloppen, bieden ze ook veel verschillende soorten hulp aan. In de meeste gevallen kunnen de medewerkers iemand zelf helpen Zo niet, dan weten de teamleden in ieder geval waar iemand wél terecht kan en kunnen ze diegene begeleiden naar de juiste zorg. Dit kan dan bijvoorbeeld een psycholoog of huisarts zijn, of iemand die advies kan geven over juridische zaken.

Hoewel het nog niet storm loopt, meent Roestenburg dat het spreekuur leeft onder de bewoners van het Science Park. Studenten die ze spreekt, vertellen haar dit. De buurtteammedewerker hoopt daarom dat studenten die hulp nodig hebben, niet schromen om zorg te zoeken. “Ik hoop dat ze langs komen.”