Studenten Insta-account sad_uithof willen community-gevoel creëren

Foto DUB

De pagina van @sad_uithof staat vol met foto’s en filmpjes van verschillende plekken van het Science Park. Karige verzonken veldjes met enkele schapen en de Uithoftram die de zoveelste testrit maakt. De studenten achter het account verzinnen er de gekste verhaaltjes bij. Zo hadden ze een bericht geplaatst over de Masters Open Day in het Koningsbergergebouw en werd er gesproken van een ‘sad’ situatie waarin zogenaamd niemand op kwam dagen. Wie verzint toch zoiets?

A post shared by sad_uithof (@sad_uithof) on Oct 11, 2019 at 7:45am PDT

Wie zijn jullie eigenlijk en waarom hebben jullie dit account gemaakt?
“We zijn allemaal studenten aan de Universiteit Utrecht en komen met enige regelmaat hier in De Uithof. Onderling maakten we veel grappen over het verdrietige karakter van het Science Park. Eén van ons had daar een rare droom over gehad: in die droom galmde een lage stem door een uitgestorven Uithof, dat bleek het Van Unnikgebouw te zijn. Dat gebouw klaagde over hoe verdrietig De Uithof is. Onze grappen gecombineerd met die droom, gaven ons het idee voor het Instagramaccount. We dachten dat het wel potentie zou kunnen hebben.”

Willen jullie jezelf bekend maken?
“Nee, we willen anoniem blijven. We krijgen op Instagram regelmatig de vraag wie er achter het account zitten, maar dat houden we liever geheim.”

Waarom willen jullie dat geheim houden?
“We denken dat het een gelijkheid creëert tussen ons en onze volgers. We zijn uiteindelijk met z’n allen verbonden aan de pagina en we roepen ons publiek op om mee te denken en foto’s en filmpjes in te sturen. Op die manier hopen we dat ze zich onderdeel voelen van @sad_uithof.”

Wat willen jullie met @sad_uithof bereiken?
“Het is belangrijk om te weten dat de ‘sadness’ van De Uithof vooral een thema is waar veel mensen aan kunnen relateren. Ons grotere doel is het creëren van een community gevoel. Er zijn genoeg mensen die naar De Uithof komen en onze gedachten delen, maar het nooit echt uitspreken. Wij zien dingen om ons heen die tot onze verbeelding spreken, die we grappig vinden. Anderen vinden dat blijkbaar ook grappig en zijn ons gaan volgen. We hebben het idee dat we met dit account een raakvlak hebben met wat mensen  denken en voelen, maar die ze niet met elkaar delen.”

Lukt het om een community gevoel te creëren?
“We hebben al een paar mensen die vaker foto’s en filmpjes insturen zodat wij ze kunnen plaatsen. We zien ook dat sommige volgers zelf met hele grappige verhaaltjes komen, net zoals die van ons. We hadden een berichtje ontvangen van een meme-account over de Hogeschool Utrecht die misschien met ons samen wil werken. Dan kunnen we kijken of we met andere groepen ook raakvlakken kunnen creëren. Laatst zijn we wezen kijken bij het nieuwe gebouw voor studentbesturen, ook hier in De Uithof, dat was toen net aangekondigd. Met die groep heb je dan ook weer contact. Eigenlijk is het doel eindeloos. Want we streven ernaar om zoveel mogelijk mensen bij ons thema en ons account te betrekken.”

Voor wie is jullie account bedoeld?
“Voor iedereen die hier leeft en loopt. Het is een fascinerende locatie met veel onontdekte plekken. Soms plaatsen we foto’s die je misschien niet direct herkend, omdat je er nog nooit geweest bent. In je eerste studiejaar accepteer je snel dat wat er om je heen gebeurt normaal is en kijk je niet verder dan dat. Niemand neemt de tijd om te reflecteren over wat De Uithof precies is. Wij houden echt van De Uithof, er is nooit een insteek geweest om het imago van deze plek te verpesten. Al kunnen we ons best voorstellen dat dat zo over kan komen.”

A post shared by sad_uithof (@sad_uithof) on Oct 18, 2019 at 5:59am PDT

Hoe komt het dat jullie zo enorm gegroeid zijn?
“Toen we van de zomer begonnen, hadden we net aan vijf volgers. We hadden wel het gevoel dat we veel mensen konden bereiken met @sad_uithof. Pas sinds de afgelopen paar weken zijn we heel actief andere gebruikers gaan volgen. Toen ging het ineens heel hard. We hebben nu al iets meer dan 1000 volgers.”

Wat is de toekomst van @sad_uithof?
“Uiteindelijk willen we een groter team en meer content. Alleen zijn we dan wel bang dat onze posts minder consistent zullen zijn. Nu zijn we met genoeg mensen die dezelfde type foto’s en verhaaltjes plaatsen en zijn we op elkaar afgestemd. We vinden het belangrijk voor onze volgers om wel op één lijn te blijven. Aan de andere kant zijn er genoeg volgers die interessante ideeën hebben en reageren op onze foto’s. Die zouden we eventueel aannemen.”

De makers van @sad_uithof hopen vooral veel mensen te kunnen bereiken met hun sad foto’s en bijpassende verhaaltjes. Op hun account wordt af en toe gehint naar een mogelijke sad_uithof meeting, om de hele community samen te laten komen. Wanneer dat zover is, is nog onduidelijk. Vrijdag 1 november nam @sad_uithof het Instagram account van DUB om de beste sad hoekjes en gaatjes van De Uithof op ons account te publiceren.

Tags: instagram