Studenten staan in de rij voor cursus Timemanagement

Studenten leren plannen, prioriteiten stellen en uitstelgedrag tackelen. Is er nog wel tijd voor biertje in de kroeg?

De cursus Timemanagement voor studenten liep dit eerste semester al helemaal vol. Uitzonderlijk, zeggen de twee docenten die studenten onder meer leren plannen. Voor de komende cursussen is er zelfs al een wachtlijst.

De cursus waar studenten leren plannen, prioriteiten stellen en uitstelgedrag leren tackelen, wordt aangeboden door het Centrum van Onderwijs en Leren en kost 50 euro. Volgens docenten Angela Markenhof en Elma Zijderveld is de cursus Timemanagement niet eerder zo populair geweest als dit studiejaar waar per cursus ruimte is voor zo’n tien tot vijftien studenten.

Studenten willen het jaar goed beginnen
“Het is uitzonderlijk dat de cursus al in het najaar vol zit en dat er een wachtlijst is voor de volgende cursussen”, vertelt Markenhof die zegt dat gekeken wordt of het aantal cursussen kan worden uitgebreid als de belangstelling zo groot blijft. ”Meestal is het niet zo druk aan het begin van het studiejaar. Over het algemeen beginnen studenten eerst met studeren en bepalen dan of het wel of niet goed gaat.”

Collega Elma Zijderveld beaamt dit. “Hoewel er een heel breed scala aan studenten op de cursus afkomt, heb ik het idee dat er meer studenten tussen de cursisten zitten die het studiejaar meteen goed willen beginnen en het studeren niet meer eerst willen ‘proberen’. Dat kan door de matching komen die sinds twee jaar verplicht is wanneer studenten zich willen inschrijven voor een opleiding. Tijdens de matching wordt al gevraagd waar de aankomende eerstejaars tegenop zien. Is plannen het antwoord, dan zijn ze misschien meteen op zoek gegaan naar een cursus om dat te verbeteren.”

Van eerstejaars tot masterstudenten
Maar behalve eerstejaars volgen ook veel ouderejaars de cursus. Masterstudenten tonen bijvoorbeeld in toenemende mate interesse, zegt Zijderveld. “In mijn laatste cursus voor de zomer zaten veel ouderejaars die bijvoorbeeld al bezig waren met hun scriptie en zich realiseerden dat ze vaardigheden als prioriteiten stellen, organiseren en keuzes maken, ook als toekomstig professional hard nodig hebben.”

Daarnaast is de cursus populair bij studenten die of veel of erg weinig contacturen hebben. Studenten Diergeneeskunde of Geneeskunde met veel contacturen, willen leren hoe ze meer tijd kunnen overhouden voor hun privéleven. Studenten met weinig contacturen hebben vaak motivatieproblemen. “Wij reiken ze een manier aan om een balans te vinden tussen het studeren en hun privéleven.”

Veerle volgt op dit moment de cursus Timemanagement. Ze is tweedejaars Diergeneeskunde en werd op de cursus geattendeerd door haar studieadviseur. “Ik had al de cursus Academisch Leren gedaan, maar daarna realiseerde ik me dat ik aan timemanagement wellicht nog meer zou hebben.”

Plannen is in Veerle’s leven belangrijk. “Ik heb altijd al een erg drukke agenda gehad waarin ik van alles probeerde te combineren. Sinds ik Diergeneeskunde studeer, wordt dat alleen steeds lastiger. Ik wilde meer rust in mijn hoofd krijgen door goed te leren plannen en keuzes te leren maken.”

Hoe organiseer je je studentenleven?
En dat moet met de cursus Timemanagement lukken. Studenten kunnen hier leren om een realistische planning te maken, prioriteiten te stellen en uitstelgedrag te voorkomen, zeggen de docenten. Aanvankelijk was de titel van deze cursus Zelfmanagement en Studeren”, vertelt Zijderveld. “De centrale vraag was hoe je ‘jouw eigen’ studentenleven wilt organiseren. Wat wil je doen, wanneer, hoeveel tijd wil je eraan besteden? Het gaat erom dat je daarin zelfstandig je beslissingen leert nemen. En hoe kan een planning je daarbij helpen? Dus wat je in elk geval leert, is om je eigen gedrag te veranderen.”

Markenhof: “Sommige studenten hebben geen idee hoe je moet plannen. Andere cursisten kunnen dat wel, maar houden zich er vervolgens niet aan. Dan gaan we kijken hoe dát komt. Vervolgens beantwoorden we de vraag: wat heb je nodig om een planning te maken die bij jou past?”

Bij Veerle lijkt het te werken. “Ik kijk nu steeds aan het begin van een vak wat er allemaal moet gebeuren voor het tentamen. Dan deel ik dat op per week en dan maak ik vervolgens elke vrijdag een weekplan voor de volgende week. Dat weekplan moet ook ruimtes bevatten waarin ik niks inplan, want dan is er ruimte om te schuiven met je planning als er een keer iets niet lukt.”

Veerle leert veel trucjes hoe je contacturen, zelfstudie, sociale bezigheden naast elkaar kan hebben zonder steeds in de stress te schieten. “Om me goed aan zo’n planning te houden, heb ik me ook aangeleerd om met mezelf een afspraak te maken en als ik zo’n afspraak dan nakom, mag ik mezelf belonen. Bijvoorbeeld: als ik nu dit college voorbereid, mag ik morgen wat langer uitslapen. Of als ik elke dag twee uur nuttig aan zelfstudie besteed, mag ik in het weekend doen wat ik wil.”

Studievertraging voorkomen is financieel gunstig
Dat een cursus als Timemanagement zo populair is, kan zowel positief als negatief worden geïnterpreteerd. Wat vinden de docenten daarvan? Zijderveld: “Ik denk zelf dat het goed is. Zeker met het oog op het duurder worden van studeren. Stel je gaat gewoon beginnen en loopt een achterstand op die je had kunnen voorkomen door een cursus Timemanagement te volgen, dan is dat natuurlijk zonde. Want we horen regelmatig: ‘Had ik dit maar aan het begin van mijn studie geweten’. Dan is het toch mooi dat er mensen aan het begin van hun studie al beter worden in timemanagement."