Studenten vieren Koningsdag weer als vanouds

Met een bootje over de grachten. Het was populair op Koningsdag. Foto DUB/Anaïs Banzira

Een euro voor een kusje
Huize Plompverloren op de Plompetorengracht heeft een naam hoog te houden; op Koningsdag geven de bewoners acte de présence. Dat was dit jaar niet anders. De negen vrouwen van het verenigingshuis bedachten tal van activiteiten om op een ludieke manier geld te verdienen. Zo kon de hond geaaid worden voor een euro, was een kusje van een van de vrouwen een euro waard, mochten bezoekers (vanwege de inflatie) voor een euro naar de wc, kon je een biertje kopen en werd er kleding verkocht. Het was gezellig en de studenten trokken veel bekijks. "Wij doen dit al jaren en voor ons hoort het bij Koningsdag", vertelt Britt. "Het leek iets minder druk dan anders, maar we hebben een heel goede dag gehad." Over de opbrengst van 400 euro hadden de dames zeker ook niet te klagen.

Van Groningen naar Utrecht voor de eieren
Aan de Van Asch van Wijckskade, troffen we een groot stand-in bord, met daarop personages uit de kinderserie Spongebob geschilderd. Vier studenten staken hun hoofd door de uitsparing. Naast hen nog een bord met de tekst ‘Eén keer gooien, €1!’  De vier droegen een grote zwembril die moest beschermen tegen de rauwe eieren die zij naar zich toe gegooid kregen. Er was livemuziek en er werd flink gejoeld.  De studenten zijn eerstejaars van een grote corporale studentenvereniging uit Groningen ('Nee, de naam zeggen we niet') . Deze happening schijnt een oude traditie te zijn. "Elk jaar vertrekt een nieuwe lichting op Koningsdag naar Utrecht", vertelt van de studenten. Het mag wat kosten, zegt hij. "Het schavot moest gemaakt en geschilderd worden, er zijn zitbanken geregeld, en er is veel bier gekocht. Met het geld dat we verdienen gaan we deze kosten er eerst uit halen, daarna zien we wel verder."

All night long feesten bij het IBB
Het begon met een huisfeest op Koningsnacht. "Dat was heel gezellig en behoorlijk druk bezocht", zegt Joy-Eline. De volgende dag ging het feest gewoon verder op het veldje bij de laagbouw. Er stonden enorme speakers en de studenten vermaakten zich met spelletjes als flunkybal en beerpong. Tegen de avond stroomde het veldje vol. "Iedereen ging dansen bij de dj booth", vertelt Joy-Eline. Het bleef nog lang gezellig. Zeker toen er nog een enorm vuur werd aangestoken. "Sommige studenten ging door tot de vroege uurtjes. Maar ja, het is maar één keer per jaar Koningsdag."

Met de tennisvereniging over de singels
De studententennisvereniging TC De Uithof pakte de draad weer op waar die twee jaar geleden abrupt was doorgeknipt. Veel leden vierden Koningsdag samen met een boottocht door de singels. Het animo was zo groot dat er wel drie boten nodig waren. Nadat de boten was afgemeerd, gingen de studenten samen de stad in op zoek naar leuke straatfeesten.

Definitief afscheid van studententijd voor Jelle en Laura
Aan de Weerdsingel Oostzijde zaten Jelle en Laura.  Zij zijn alumni en al een tijdje klaar met hun studie aan de universiteit. Terwijl iedereen feestelijk en oranje gekleed was, droeg Jelle alleen maar zwart. Voor hem was het een trieste dag. “Na veertien jaar hier te hebben gewoond, hebben wij ons huis verkocht en gaan wij verhuizen. Alles wat je hier voor je ziet liggen, komt van onze zolder die ruim zestig vierkante meter groot is.” Laura vertelt dat de spullen niet mee kunnen naar het nieuwe huis en dat de vrijmarkt een goede manier is om ervan af te komen. De twee hopen dat de nieuwe lichting studenten er nog wat aan kan hebben.