Studentenblad Juncto komt voortaan digitaal uit

Max van Oostrum van studievereniging JSVU (links) en hoofdredacteur Jacob van der Tang met oude nummers van de Juncto, fot DUBJuncto

Anders dan bij het studentenblad Geestdrift van Geesteswetenschappen neemt de redactie van Juncto niet onder druk afscheid van het papier. Sterker nog, het was een uitdrukkelijke wens van zowel uitgever JSVU als vorige redacties om van de Juncto een digitaal medium te maken. “Het is duurzamer, goedkoper om te maken en we hopen een groter publiek te trekken”, zeggen Max van Oostrum commissaris extern van studievereniging JSVU en kersvers hoofdredacteur Jacob van der Tang. “Ook kunnen we dan meten hoe onze verhalen gewaardeerd worden.”

De Juncto is een redactioneel onafhankelijk blad dat bestaat sinds 1989 en vier keer per jaar verschijnt. De verhalen zijn vakinhoudelijk en vaak gegroepeerd rond een thema. Sinds 2012 zit ook het verenigingsblad Rechtstreeks van JSVU in de Juncto met verhalen over activiteiten van JSVU-leden en verhalen over actualiteit op het vlak van rechten. De artikelen worden geschreven door studenten Rechtsgeleerdheid, de redactiecommissie van de JSVU verzorgt de verhalen van Rechtstreeks.

In het nieuwe onderkomen van de JSVU aan Domplein 24 leggen Max en Jacob uit dat ze hopen dat de nieuwe Juncto niet alleen de huidige lezers interesseert, maar ook nieuwe lezers gaat trekken. Het blad is straks voor iedereen ter wereld te lezen. De trouwe Juncto-schare zal het digitale magazine herkennen. “De opdracht aan de ontwerper was om een getrouwe digitale kopie van het huidige blad te maken en dat is gelukt.”

De ontwikkeling houdt niet op met het overzetten van de glossy naar nullen en eentjes, legt Jacob uit. “Dit wordt een testjaar. We gaan onze lezers om feedback vragen, gaan meten hoe een artikel wordt gelezen en gaan kijken of we filmmateriaal in het magazine kunnen opnemen en testen of het beeld bevalt. Ook hopen we dat onze adverteerders tevreden zijn met het digitale blad en dat we wellicht meer adverteerders kunnen trekken. We hopen nog een aantal nieuwe vrijwilligers te vinden die ons met onze verdere digitalisering willen helpen.”

De redactie die uit twaalf studenten bestaat, is al hard bezig met het schrijven en redigeren van de artikelen. Het eerste digitale nummer heeft als thema religie en recht. Zo zal er een verhaal te lezen zijn over geloofsuiting op de werkvloer en over religie en rechten van de LGBT-ers (lesbian, gay, bisexual, transgender). Maar ook een emotioneel onderwerp als euthanasie of een licht artikel over spaghetti-kerken wordt niet geschuwd.