Introductieweek is begonnen

UIT is veel feesten en vanwege hitte ook ‘veel water drinken’

UIT-deelnemers ontmoeten hun groepje op het Paardenveld. Foto: DUB

De tonen van het muzieknummer UITblinken klinken maandagochtend door poppodium Tivoli Vredenburg. Op het podium staat de Utrechtse studenten Big Band, die dit jaar het UIT-lied heeft geschreven. Traditiegetrouw hebben de UIT-deelnemers voor aanvang hun bandje opgehaald, dat hun toegang geeft tot de terreinen van de Utrechtse introductieweek.

Daarmee begint de 27e editie van de Utrechtse introductieweek dan echt. Aanstaande studenten van de Utrechtse onderwijsonderwijsinstellingen, waaronder de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, Hogeschool der Kunsten, MBO Utrecht en ROC Midden Nederland, kunnen meedoen aan de UIT. De introductieweek is tot en met donderdag 15 augustus.

Feesten en studeren
Bij de Openingsshow zijn Margot van der Starre vicevoorzitter van de Universiteit Utrecht en Wilma Scholte op Reimer, collegevoorzitter van de Hogeschool Utrecht, te gast. Ze vertellen op het podium over hun studententijd.

“Ik mocht wel wat langer studeren destijds. Ik heb er zeven jaar over gedaan”, zegt Van der Starre die Literatuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam studeerde. Scholte op Reimer studeerde hbo verpleegkunde bij Saxion en daarna Gezondheidswetenschappen bij de Universiteit Maastricht. Ze hield wel van een feestje tijdens haar studententijd, bekent ze. Volgens haar gaat het om de “juiste balans tussen feesten en studeren.”

Tijdens de opening is er ook ruimte voor een serieuze noot. “De studententijd wordt gezien als de mooiste tijd in je leven”, zegt de presentator. Maar studenten kunnen ook tegen dingen aanlopen. “Misschien kom je bijvoorbeeld er wel achter dat je studie niet bij past.”

“We horen wel eens dat het niet met iedereen zo goed gaat. Bedenk dat je niet alleen bent daarin”, zegt Van der Starre. Scholte op Reimer wil aan de UIT-deelnemers voor deze week meegeven: “Durf in contact te gaan met elkaar, ook al is het spannend. Doe lekker je ding.” Maar vooral: “Geniet.”

Internationaal UIT-groepje
De UIT-deelnemers ontmoeten daarna op het Paardenveld hun groepje en UIT-mentor. Lotus uit Nieuw-Zeeland en Lynn uit Duitsland zijn nog op zoek naar hun groepje. Ze hebben elkaar leren kennen via een groepchat voor internationale studenten die in Utrecht gaan studeren. Lynn begint aan de bachelor Media en Cultuur aan de UU en Lotus gaat Global Sustainability Science studeren aan de UU.

Lotus zit in een internationale UIT-groep. Bij deze groep is de voertaal Engels en kan de UIT-mentor informatie geven die vooral voor internationale studenten belangrijk is. Er kan bijvoorbeeld meer stilgestaan worden bij de Nederlandse studentencultuur, waar de meeste internationale studenten nog niet bekend mee zijn.

Lynn heeft zich per ongeluk geschreven voor een ‘gewoon’ UIT-groepje. “Maar ik kan geen Nederlands. Ik denk ik dus gewoon ga aansluiten bij het groepje van Lotus”, zegt ze. “We zijn nog niet zo lang in Utrecht.” Lynn en Lotus hopen dus vooral om de stad beter te leren kennen en nieuwe mensen te ontmoeten. Lotus: “En ik hoop ook een beetje te kunnen feesten.”

Hitte
Het wordt een hete dag, waarbij het in de middag volgens Weeronline maximaal 33 graden wordt. Reden voor het UIT-bestuur om over te gaan op hun hitteplan, aldus Lotte van Buuren, UIT-bestuurder en woordvoerder.

Er worden flesjes water uitgedeeld en er zijn zonnebrandpalen, zodat UIT-lopers zich goed kunnen insmeren. UIT-deelnemers kunnen de schaduw opzoeken in een van de stretch-tenten op het terrein. Ook adviseert Van Buuren om gebruik te maken van de gratis watertappunten in de stad.

De rest van de week wordt het ook warm. Dinsdag zijn er onweersbuien te verwachten en woensdag gaat het de hele dag regenen. Een regenponcho is dus geen overbodige luxe.

Wereld ontdekken
De UIT belooft een volle week te worden met feesten en activiteiten om de stad te leren kennen. DUB zette eerder al op de rij wat er te doen is. De UIT is onder meer in Park Lepelenburg, het sportveld van Olympos, het terrein van het University College Utrecht (UCU), de Hogeschool Utrecht aan de Padualaan 101, de Helling, Domplein en Park Transwijk.

Het UIT-bestuur heeft er volgens Van Buuren “ontzettend veel zin in”. “We hebben er heel erg naar uitgekeken. Het wordt een super toffe week.” Ze hoopt de UIT-deelnemers tijdens de week ook mee te geven dat studeren “meer is dan een studie te volgen. Het is ook een periode om jezelf en de wereld te ontdekken, om nieuwe vrienden te maken en om te onderzoeken hoe je naast je studie jezelf kunt ontwikkelen.

De UIT is dit jaar bijna helemaal uitverkocht. Er waren in totaal 4000 tickets beschikbaar. Het overgrote deel van de UIT-deelnemers – ongeveer 70 procent – gaat aan de UU studeren. Ook hebben zich volgens Van Buuren dit jaar tientallen mbo-studenten ingeschreven. Voorgaande jaren was er een pilot waarbij mbo-studenten mee konden doen aan de uit. Dit jaar is besloten om de pilot te beëindigingen en mbo-instellingen vast op te nemen in de introductieweek.