Utrechtse farmaciestudenten helpen apotheken in coronatijd

Onderwijs bij de facuteit Bètawetenschappen. Practicum farmacie in labruimte van het Koningsbergergebouw. Foto: Ivar Pel, UU

Preses Lennart Mak van de Utrechtse studievereniging Unitas Pharmaceuticorum weet nog precies wanneer hij dacht dat farmaciestudenten het werk van mensen in de zorg kon helpen verlichten: “Het begon allemaal bij de drive-through in de parkeergarage van het UMC Utrecht. Hier konden UMC-medewerkers getest worden op het coronavirus. Ons erelid professor Egberts vroeg of onze leden wilden helpen met het afnemen van de tests, waarop door leden massaal werd gereageerd. Toen dachten we: misschien zijn er wel in heel Nederland farmaciestudenten nodig.”

Na enige research werd duidelijk dat niet alleen de ziekenhuizen onder druk staan, maar ook apotheken tijdens de coronacrisis veel meer om handen hebben. Het idee van een online vacaturebank was geboren. “Zo kunnen we de apotheken helpen en de studenten iets bieden die zich willen inzetten tijdens deze crisis”, zegt Lennart. Via een publieke pagina op de website van de farmaceutische studievereniging kunnen hulpbehoevende apothekers zich melden. “De apotheken staan per provincie ingedeeld, omdat we merkten dat veel studenten bij hun ouders thuis zitten. Zo kunnen we mensen door het hele land helpen, en niet alleen in de regio Utrecht.” De studenten nemen vervolgens zelf contact op met een apotheek, waarna de apotheker beslist welke werkzaamheden zij uitvoeren.

Ik vind het fijn dat ik iets te doen heb en iets kan bijdragen aan de hele coronasituatie

Vierdejaars farmaciestudent Jelle Stoelinga zit de intelligente lockdown uit bij zijn ouders in Barendrecht. Hij kwam het platform van U.P. tegen op Facebook en legde vervolgens contact met de ziekenhuisapotheek van het Rotterdamse Erasmus MC. “Dat ging heel gemakkelijk. Na het sturen van een mailtje kreeg ik binnen twaalf uur een reactie. Ik was vrijwel meteen aangenomen.”

Jelle deed eerder ervaring op in een openbare apotheek; het werken in een ziekenhuisapotheek was een nieuwe ervaring voor hem. Nu werkt hij drie à vier avonden per week in de ziekenhuisapotheek van het Erasmus. Hij zorgt voor de bevoorrading van medicatie van de Intensive Care en de Post Anaesthesia Care Unit (PACU), waar net geopereerde mensen liggen die intensieve zorg nodig hebben. “Mocht daar in de avond iets bevoorraad moeten worden, wordt de apotheek gebeld om een bepaald medicijn te leveren. In overleg met de apothekersassistente breng ik het vervolgens naar de IC of PACU toe.”

Tot nu toe heeft hij drie diensten gewerkt en is zijn ervaring met het Erasmus erg positief. “Ik vind het fijn dat ik iets te doen heb en daarmee het idee krijg dat ik kan bijdragen aan de hele coronasituatie. Als ik over de IC loop, geeft het wel echt het idee dat je aan de frontlinie staat als je de patiënten ziet liggen. Een aparte wereld, maar je blijft wel lekker actief. Het Erasmus is geen klein ziekenhuis. Ik had laatst aan het einde van een dienst wel 20.000 stappen op de stappenteller staan.”

Het is een tijdrovend proces om al die medicatie klaar te maken

Ook alumnus Ramon Contrucci kwam het platform tegen via Facebook. In zijn studietijd was hij actief lid van de farmaceutische studentenvereniging. Tegenwoordig werkt hij als projectapotheker in het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn. Toen de ziekenhuisapothekers plannen maakten om werkzaamheden over te nemen van de IC, bleek dat er nog wel een paar extra handen nodig waren. Door de coronacrisis komen het ziekenhuis en de apotheek voor verschillende uitdagingen te staan. “Met name in de logistiek is het momenteel een ontzettende uitdaging”, vertelt hij. “Deels heeft het te maken met geneesmiddelentekorten, maar het ziekenhuis wordt ook verbouwd en is er een extra spoedeisende hulp gemaakt. Ook komen er nieuwe IC-bedden bij waar de medicatie ook voor geregeld moet worden. De hulp van studenten was meer dan welkom.”

Contrucci was in eerste instantie op zoek naar vier studenten. Boven zijn verwachting kon de advertentie al dezelfde avond van het platform worden gehaald toen er zes reacties binnen waren. “Ik was echt positief verrast aangezien ons ziekenhuis zich bevindt in de kop van Noord-Holland. Dat is vanaf Utrecht toch een uurtje rijden.” Uiteindelijk nam de apotheek vijf studenten aan die na een korte introductie vrij snel aan de slag konden in het ziekenhuis. Daar maken de studenten nu de geneesmiddelen klaar die als spuit of infuus intraveneus (via de ader – red.) worden toegediend aan de IC-patiënten. “Het is een tijdrovend proces om al die medicatie klaar te maken, maar het is een onderdeel waarop we de studenten goed en snel konden trainen”, aldus Ramon. Hoewel de studenten van studiejaar verschillen, is hij erg te spreken over hun inzet. “We zien dat ze met een stukje scholing vanuit onze kant de werkzaamheden prima kunnen uitvoeren.”

Al met al is preses Lennart Mak erg tevreden met de hoeveelheid interesse voor het platform, zowel vanuit de farmaciestudenten als de apothekers. Van de 15 tot 20 apotheken die studenten zochten via het platform, is de helft inmiddels voorzien, vertelt hij. “Ik vind het erg prettig dat we op deze manier, in moeilijke en ongewone tijden, iets kunnen betekenen voor de branche waarin we later hopen te werken. Maar ook voor de studenten die zeker in deze tijden veel kunnen leren van de ervaring in een apotheek. Daar zijn we erg gelukkig mee.”