Foto's: DUB, Jasper Akkermans

Veilig van A naar het Utrecht Science Park

Body: 

Een haastige professor op een supersnelle fiets, een student die nog niet helemaal wakker is én nog tienduizenden andere fietsers banen zich ’s ochtends een weg naar het Utrecht Science Park. De fietspaden zijn overvol en dat kan weleens tot onveilige situaties leiden. Zitten er veranderingen aan te komen? En welke tips zijn er om veilig op college te komen?

Read in English

“Het is billenknijpen als ik ’s ochtends naar college moet”, zegt Victor, student Algemene Sociale Wetenschappen. “Ik heb meestal haast als ik naar het Utrecht Science Park moet en dan kan het nog wel eens irritant zijn als het zo druk is. Ik wil namelijk gewoon lekker doorfietsen.” Fiep, student Business Informatics vindt het ’s ochtends ook dringen geblazen. “Mensen zitten ’s ochtends al gauw In de weg als ik naar de uni moet.”

Fietsers die met drie naast elkaar rijden en de volle breedte van een fietspad nodig hebben, mensen die door rood fietsen, scooters die ineens opduiken, een haastige vader met een bakfiets vol kinderen, een langzame treuzelaar, een wielrijder met meer aandacht voor zijn telefoon dan de weg: iedereen probeert op het USP te komen, maar je moet wel goed opletten. Kan het niet met een stuk minder gehannes? Ook onze campuscolumnist schreef daarover. DUB ging op zoek naar tips.


1.  Alternatieve routes naar het Utrecht Science Park
De routes van de binnenstad over de Biltstraat en de Nachtegaalstraat zijn erg druk. Neem dus eens een keer een andere route. Misschien zie je nog eens wat van de stad! Eén alternatief is bijvoorbeeld de Herenroute. De herenroute loopt vanaf de zuidelijke uitgang van de Stationsfietsenstalling naar de Herenstraat en de Maliesingel. Vanaf de singel fiets je naar de Burgemeester Reigerstraat. Het nadeel van deze route is natuurlijk dat fietsers toch weer op de Burgemeester Reigerstraat komen. “Maar er is ook een groot voordeel: je vermijdt het kruispunt bij Vredenburg”, zegt Peter van Bekkum, voorzitter van de Fietsersbond afdeling Utrecht.

Ook de gemeente is bezig met het maken van alternatieve routes. “Een van de alternatieve routes is over de Cicerolaan in Rijnsweerd bijvoorbeeld. Het kruispunt van de Platoweg en de Weg tot de Wetenschap worden dan voor een deel ontzien”, geeft woordvoerder van de Gemeente Utrecht, Matthijs Keuning, aan.

Nog een ander alternatief voor degenen die met de trein naar Utrecht komen, is de route vanaf station Vaartsche Rijn. Je fietst dan vanaf Vaartsche Rijn door Sterrenwijk langs stadion Galgenwaard naar het Utrecht Science Park. “Zet je fiets als forens eens neer op het Station Vaartsche Rijn in plaats van op het Centraal Station”, zegt Peter van Bekkum. “De route kan ook als alternatief dienen als straks de hoofdroutes over de Voorstraat-Wittevrouwenstraat en de Nachtegaalstraat-Reigerstraat afgesloten zijn. Dat is natuurlijk een drama voor de mensen die vanuit het centrum moeten komen, maar dit kan een goed alternatief zijn.” De route over de Voorstraat en de Wittevrouwenstraat gaat vanaf april tot eind dit jaar op de schop en wordt een fietsstraat. De Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat gaan begin 2021 op de schop voor hetzelfde doel.


2. De auto te gast
De gemeente probeert de beren op de weg naar het USP weg te halen en daarom gaan er twee routes op de schop. Van de Voorstraat en de Wittevrouwenstraat wordt een fietsstraat gemaakt. Fietsers fietsen straks over de rijbaan naar het USP. Auto’s zijn in deze straat te gast. Naast de Voorstraat en de Wittevrouwenstraat zijn ook de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat aan de beurt. Ook hier wordt een fietsstraat gemaakt. Hopelijk lukt het dit keer wel. Jaren terug is al eerder geprobeerd van deze laatste straat een fietsstraat te maken en dat mislukte jammerlijk.

3. Het scheiden der snelheden
De Fietsersbond lobbyt bij de gemeente voor een plan om fietspaden te scheiden in een deel voor langzame en snelle fietsers. “Het is een hele interessante oplossing. Het heeft nog wel wat voeten in de aarde, wat doe je met de kruisingen en wil je echt een scheiding maken tussen het langzame en het snelle gedeelte”, zegt Peter van Bekkum.

Veilig Verkeer Nederland ziet hier ook wel wat in. “Het wordt niet alleen drukker met normale fietsers, maar er komen ook steeds meer snelfietsen op de weg. Door het grote snelheidsverschil kan het misschien handig zijn om een snel en een langzaam fietspad te maken”, zegt Rob Stomphorst, woordvoerder Veilig Verkeer Nederland. “De fietspaden in de grote steden zijn allemaal te krap bemeten”, voegt Stomphorst toe. “Het is woekeren met de ruimte. Daar zijn we als Veilig Verkeer Nederland natuurlijk alleen maar blij mee. We zien graag dat mensen de fiets pakken, maar het vraagt wel innovatieve aanpassingen van de gemeente.”

De gemeente en provincie zien ook wel wat in bijzondere fietspaden maar denken dan vooral aan snelfietsroutes tussen steden en dorpen. “Een snelfietspad is natuurlijk iets wat we meenemen. Zo maken we bijvoorbeeld een snelfietsroute naar Amersfoort”, vertelt Matthijs Keuning. “Wij zitten eigenlijk in een luxepositie dat we zoveel fietsers hebben, want dat is natuurlijk beter dan de auto. Maar dan moeten we dus wel met oplossingen en innovaties komen en daar is de gemeente constant mee bezig.”

Ook de politie houdt soms een extra oogje in het zeil rondom de fietspaden richting het USP. “Mocht er behoefte zijn aan extra surveillance dan wordt dat meegenomen door de surveillerende agenten”, geeft woordvoerder van de politie Willemijn Pomper aan. “Dit kan dus elke dag anders zijn.”


4. Begintijden aanpassen óf lekker thuis blijven
“In Nijmegen start de hogeschool eerder dan de universiteit”, zegt Van Bekkum. “Het is maar een kwartier verschil, maar het maakt voor de drukte op de weg een hoop uit. De proef blijkt daar goed te werken en zoiets is in Utrecht natuurlijk ook goed mogelijk om te doen.” Volgens Van Bekkum kunnen de universiteit en de hogeschool hier afspraken over te maken om de bereikbaarheid te verbeteren.

“Of zorg dat studenten en medewerkers meer werk thuis kunnen doen. Veel colleges worden al uitsluitend via een online-presentatie gegeven”, geeft van Bekkum aan. “Dit zou je natuurlijk nog verder kunnen uitbouwen. Studenten moeten natuurlijk niet lui worden, maar ik denk dat dit een goede manier kan zijn om de drukte in het fietsverkeer te verminderen.”


5. Pas je eigen gedrag aan!
“Pas je gedrag aan aan de mensen om je heen”, dat is het allerbelangrijkste als je veilig van A naar B wilt komen, volgens Van Bekkum. “Het begint bij jezelf. Het is het makkelijkste wat je kunt doen en het heeft direct resultaat.” Nog even snel een appje naar je geliefde sturen of keihard meezingen met de muziek kun je ook maar beter achterwegen laten, als het aan Van Bekkum ligt: “Het is een cliché, maar het kan natuurlijk echt voor gevaarlijke situaties zorgen. Houd je aandacht gewoon bij de weg.”

“95 procent van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door weggebruikers zelf. Dus let op in het verkeer en zorg goed voor je fiets. Zorg dat de fiets en de basisverlichting in orde zijn”,  zegt Stomphorst.

Challenge: Samen fietsen naar de maan
De Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht, het UMC Utrecht en a.s.r. verzekeringen doen mee aan de Ik fiets challenge die is opgezet door de provincie.  Deze loopt van 1 maart tot en met 14 mei, de landelijke Fiets naar je Werk-dag. Het idee is met alle deelnemers samen 384.000 kilometer op de fiets af te leggen. Dat is ruim 9.000 keer op en neer van Utrecht Oost naar Amersfoort. En één enkeltje naar de maan. Ook studenten mogen meedoen. Wanneer de challenge op 14 mei is gehaald, worden per werkgever 10 uitgebreide lunches bij een van de andere bedrijven in Utrecht Oost verloot. 
Facebook Twitter Whatsapp Mail