Voelen de studenten van nu zich pechstudenten?

Do students who missed out on the basic grant feel like a 'lost generation'?

In 2015 is de basisbeurs afgeschaft en dat maakte studeren duizenden euro’s duurder. Steeds meer partijen keerden zich tegen  het leenstelsel en het nieuwe kabinet kondigde de terugkeer van de basisbeurs aan. Die komt pas op zijn vroegst  in september 2023.

De huidige studenten zijn dus de pineut. Weliswaar zou het geld dat vrijkwam door de afschaffing van de basisbeurs ingezet worden in het onderwijs. Maar uit de voorlopige evaluatie blijken de studenten daar nog weinig van te merken.

De studentenvakbonden willen een ruime compensatie voor deze pechgeneratie. Het kabinet wil daar een miljard euro voor uittrekken. Dat zou ongeveer neerkomen op omgerekend zo’n duizend euro per student.

De voorzitter van de LSVb Ama Boahene zei in een interview met DUB dat ze de compensatie voor de huidige generatie topprioriteit wil geven. Ook andere organisaties, zoals het interstedelijk overleg ISO en  FNV Young & United doen eraan mee. Onder de hashtag #Nietmijnschuld zijn er al veel acties gevoerd.

Behalve een petitie die is ondertekend door 60 duizend studenten, zal er zaterdag een grote demonstratie zijn in Amsterdam. Het protest op het Museumplein krijgt steun van allerlei politieke groepen en partijen, voornamelijk aan de linkerkant van het spectrum. Maar ook de politieke jongeren van regeringspartijen D66, CDA en ChristenUnie staan in de lijst met sympathisanten.

Minister Robbert Dijkgraaf heeft “echt alle begrip” voor de teleurstelling van de studenten, zei hij afgelopen vrijdag. Het miljard is volgens hem “een soort erkenning”. Hij wil kijken of het kabinet nog andere dingen voor deze generatie studenten kan doen. Maar meer dan een miljard euro heeft hij niet.

Maar hoe ervaren de studenten zelf deze tijd? Behalve dat ze een schuld opbouwen, hebben de studenten ook nog eens te maken met een coronapandemie en moeten ze een groot deel van hun studie online volgen.

Toch blijkt uit de video dat niet alle studenten zichzelf zien als pechstudenten. Er zijn zelfs studenten die zoveel mogelijk lenen tegen nulp procent rente, om zo met investeringen toch een beetje geld te verdienen.