Maak kennis met de redactie van de DUB Studentenpodcast

‘Waarom blijf ik ongewild zo lang aan het scherm van mijn mobiel gekluisterd’

Studentenredactie DUBpodcast, foto Tara van denBroek/DUB
De studentenredactie met van links naar rechts Lou, Jente, Robert en Sheetal

Voor de nieuwe DUB Studentenpodcast zochten we UU-studenten die gegrepen zijn door het fenomeen podcast en zelf een aflevering willen maken over een thema dat leeft onder de Utrechtse studenten. Er kwamen veel reacties binnen met veel uiteenlopende en interessante onderwerpen, variërend van de vraag of de studietijd nog altijd de beste tijd van je leven is, hoe moeilijk het is om uit te gaan als je geen alcohol drinkt of hoe je je als idealistische student gaat positioneren op de arbeidsmarkt. Uiteindelijk zijn er vier studenten gekozen die elk een aflevering maken over hun ingebrachte onderwerp.

Het luisteren naar podcasts is bij studenten populair. Ook de vier studenten in de studentenredactie luisteren er regelmatig naar. “Voor mij betekent podcast luisteren het uitdagen van mezelf. Ik maak kennis met onderwerpen waar ik normaal gesproken nooit mee in aanraking kom”, vertelt Sheetal Ramdas, vijfdejaars student Kunstmatige Intelligentie. Haar favoriete podcast zijn True Crime-podcasts waarbij veelal nooit opgeloste misdaden worden gereconstrueerd. Derdejaars student Media & Cultuur Jente Smit luistert graag naar podcasts omdat er via dit medium gemakkelijk ervaringen en tips gedeeld kunnen worden. Dit gebeurt volgens haar vaak op een speelsere en persoonlijkere wijze dan in bijvoorbeeld een geschreven artikel. Tijdens de coronatijd was zij een trouw luisteraar van de Boos-podcast van Tim Hofman.

Inspiratiedoos
Twee studenten hebben zelf al ervaring met het maken van een podcast. Lou Boshart is derdejaars Liberal Arts & Science met een major Culturele Antropologie. Hij is graag aan de slag met beeld en geluid. Voor de studievereniging Atlas een serie podcastafleveringen om het studentenleven in en na coronatijd in beeld te brengen. De laatste aflevering heet bijvoorbeeld  Domme dingen doen & gratis eten.

De andere student is Robert Mazier, derdejaars Media & Cultuur. Hij maakte een serie Inspiratiedoos, waarin hij zich laat inspireren door een kunstobject en Voor het slapen gaan, waarin hij lange verhalen voorleest met omgevingsgeluiden bedoeld om erbij in slaap te vallen. “Bij zo’n podcast kom je snel in een discussie terecht over auteursrecht, dat wilde ik voorkomen en dus ben ik ermee gestopt.”

Studentenredactie DUB foto Tara van den Broek/DUB

Studentenwelzijn
DUB gaat dus met deze studenten een podcastserie maken. Het is zeker niet de enige studentenpodcast. DUB schreef recent nog een artikel over de serie Studententijd. Verder is er de serie Keuzecast, Mentalitijd over studentenwelzijn en StudentenPodcast. Om maar enkele te noemen.

Het project wordt medegefinancierd uit de npo-gelden, dat is geld dat de universiteit gekregen heeft van het ministerie om zaken rond studentenwelzijn te financieren. De studenten kwamen ieder zelf met een onderwerp dat hen interessant leek om uit te diepen.

Normalisering drugs
Robert vroeg zich hoe het komt dat binnen de studentenwereld het gebruik van drugs de laatste jaren is genormaliseerd. Als actief verenigingslid van Unitas weet hij dat daar vrij streng gekeken wordt naar drugsgebruik, maar in de coronatijd ontstonden steeds meer huisfeestjes en nam met name het gebruik van designerdrugs enorm toe. Dat ziet hij overal om zich heen. “Nu de coronatijd voorbij is, komen deze studenten terug in het uitgaansleven of de verenigingen en willen ze daar ook gebruiken. Hoe komt dat? Wat zijn de consequenties daarvan? Is het schadelijk of valt dat wel mee? Dat zijn vragen die ik in mijn podcastuitzending wil onderzoeken.”

Sheetal stelt een ander probleem aan de orde. “Als ik mijn mobiel eventjes pak om wat op te zoeken, ben ik zo een paar uur verder. Dan kom ik terecht op Instagram en kijk het ene filmpje na het andere. Hoe werkt dat? En ik weet dat ik niet de enige ben die daar mee worstelt. Waarom ben je daar zo snel aan verslaafd?” Vanuit haar studie Kunstmatige Intelligentie is ze benieuwd welke trucs met algoritmes uitgevoerd worden om tot dit soort verslavingsgedrag te komen en of er ook manieren zijn om hieraan te ontsnappen.

ChatGPT, het nieuwe google
Een actuele discussie is ook het gebruik van ChatGPT. “Je ziet dat de eerste reactie vanuit de UU heel defensief is. Is er sprake van fraude? Maar ChatGPT kan ook nieuwe kansen bieden.”  Lou  wil in zijn podcastaflevering onderzoeken in hoeverre kunstmatige intelligentie als ChatGPT het nieuwe google zijn, ofwel de basis van hoe we in de toekomst met informatieverwerving omgaan.

Jente focust haar aflevering focussen op studeren aan de universiteit met adhd, vooral als het gaat om vrouwelijke studenten. Met een deskundige en medestudenten aan tafel wil ze onderzoeken hoe adhd zich met name bij vrouwen manifesteert. Dit gebeurt bij vrouwen vaak pas op latere leeftijd.   Als ervaringsdeskundige wil ze in het gesprek de mooi en minder mooie kanten van studenten met adhd laten zien. “Ik zou graag medestudenten met een functiebeperking erkenning willen geven voor de uitdagingen waar zij voor staan. Als ik terug kijk had ik dit aan het begin van mijn studie ook kunnen gebruiken.” In haar podcastaflevering wil ze bruikbare tips geven voor ‘succesvol’ studeren.

De vier podcastafleveringen zullen met een interval van een week vanaf woensdag 14 juni elke week op DUB geplaatst worden. Daarnaast schrijven de studenten nog een column over een studentenonderwerp.