Groeispurt bij Sociale Wetenschappen

Als de voortekenen niet bedriegen, kunnen de algemene universiteiten na de zomer iets meer eerstejaars verwelkomen. De technische universiteiten zijn juist minder in trek. Utrecht lijkt met name een run op Pedagogiek en Onderwijskunde te kunnen verwachten.

Niets is nog zeker, maar de groei van het aantal eerstejaars valt enigszins te voorspellen door de vooraanmeldingen van vorig jaar met die van nu te vergelijken. Op grond daarvan houdt het wetenschappelijk onderwijs rekening met 3,6 procent meer eerstejaars dan vorig jaar. De instroom van algemene universiteiten groeit naar verwachting met 4,6 procent, terwijl die van de TU’s met 5,1 procent afneemt.

Deze cijfers mochten eigenlijk pas volgende maand bekend worden. Dat hadden de instellingen met elkaar afgesproken, omdat er vorig jaar onenigheid over de precieze methode was. Maar bij de Technische Universiteit Eindhoven is die afspraak misschien aan de aandacht ontsnapt: daar staan al cijfers online.

Uit die cijfers blijkt dat dit najaar opnieuw meer eerstejaars mogen worden verwacht, al zal de toename van hun aantal minder spectaculair zijn dan vorig jaar. Dit keer vertonen alleen Groningen (17,3 procent) en Maastricht (12,8 procent) een opzienbarende groeispurt. Maar dat zou ook aan kleine wijzigingen bij het inschrijven kunnen liggen.

Volgens de voorlopige cijfers mag Utrecht rekenen op een toename aan eerstejaars van rond de vijf procent. Die ‘winst’ komt volledig voor rekening van de faculteit Sociale Wetenschappen, dat op 12 juni 1678 vooraanmeldingen registreerde. Vorig jaar op dezelfde dag hadden nog maar 1190 nieuwe studenten van hun interesse voor de Utrechtse gammavakken blijk gegeven.

Vooral Pedagogiek (van 185 naar 420 aanmeldingen) en Onderwijskunde (van 23 naar 102) maken ten opzichte van vorig jaar een enorme sprong. Ook Informatica, Economie en Liberal Arts and Sciences lijken meer eerstejaars te kunnen verwelkomen.

Opmerkelijk is het feit dat Rechten, ondanks het loslaten van de numerus fixus, op dit moment bijna honderdvijftig aanmeldingen minder telt dan vorig jaar op hetzelfde moment. Ook Farmacie, Scheikunde en Communicatie- en Informatiewetenschappen lijken op een kleinere groep nieuwe studenten af te koersen.

Overigens geven de nu gepubliceerde cijfers niet meer dan een zeer voorlopige tendens aan. Anders dan in het geval van de exit-polls bij de verkiezingen, kunnen in dit geval door late beslissers nog forse verschuivingen in de aantallen aanmeldingen optreden

EH / Hoger Onderwijs Persbureau