Occupy Uithof zet tenten neer

Occupy Uithof

Protest van antikapitalisten in De Uithof? Slimme manier om een plekje in de UB te veroveren? Creatieve oplossing voor de kamernood in Utrecht? Nee, het zijn HU-studenten die aandacht vragen voor de medezeggenschapsverkiezingen.

Tentjes voor de ingang van de UB. Dan denk je al snel aan de Occupy-beweging. Een aantal Twitteraars ook.

Maar nee: de vermeende antikapitalisten zijn leden van medezeggenschapsvereniging MUST van de Hogeschool Utrecht. Met de ludieke tentenactie willen ze aandacht vragen voor de medezeggenschapsverkiezingen die eind november plaatsvinden bij de hogeschool.

Passanten kunnen woensdag klachten schrijven op geimproviseerde "klaagmuur". Klachten die MUST verzamelt en doorgeeft aan de HU, en als relevant, aan de UU.

Occupy UithofMeerdere klachten gaan over de Spar. "Prijzen te duur (sic) voor arme student" schrijft iemand. Er moet een tweede supermarkt in De Uithof komen, staat op meerdere bordjes geschreven.

"We willen leraren met passie" staat elders. Dit punt gaat MUST zeker op de agenda zetten, vertelt Arend Wesdijk, voorzitter van de medezeggenschapsvereniging. "Iemand met goede ideeën is niet meteen een goede leraar. Wij willen dat studenten betrokken worden bij de selectie van docenten. Bij sommige opleidingen worden studenten al gepolst in de sollicitatieprocedure, maar wij willen dat dit overal gebeurt."

Een greep uit wat andere klachten: "Maandag half 9 les is niet cool", "De bekendmaking van cijfers duurt te lang", "Geen college van 5 tot 7 als de zaal van 3 tot 5 verhuurd is aan niet HU-ers".

Overigens worden de tentjes woensdag aan het eind van de middag gewoon weer afgebroken. De leden van MUST slapen gewoon thuis, net als de meeste Occupy-ers elders.