Shake up call voor eerlijke computers heeft resultaat

Universiteiten en hogescholen gaan bespreken of ze milieu- en sociale factoren bij de aankoop van computers zwaarder kunnen laten wegen. Dat zei het Amsterdamse collegelid Paul Doop vrijdagmiddag in een computerleerzaal in het Ruppertgebouw. Doop werd daar door enkele sympathisanten van de actie Procure IT Fair Campagne symbolisch wakker geschud.

Doop nam zo’n 4500 handtekeningen in ontvangst die Europese studenten de afgelopen periode onder een online petitie zetten. De actie is volgens de organisatoren bedoeld om het hoger onderwijs ervan te doordringen dat bij de inkoop van computers meer rekening moet worden gehouden met sociale en milieu-overwegingen. Tot nu gebeurt dat volgens de initiatiefnemers te weinig.

“En dat is zorgelijk”, stelt Virginia Sandjojo van de Procure IT Fair Campagne, die streeft naar meer bewustwording bij Europese publieke instellingen. “De elektronicasector wordt gekenmerkt door lage lonen, lange werkdagen, slechte arbeidsomstandigheden en slechte afvalverwerking.”

Het Amsterdamse collegelid Doop stelde dat de instellingen in het hoger onderwijs twee jaar terug een convenant voor duurzame inkoop sloten met het ministerie van –destijds nog- VROM. Hij gaf echter toe dat dat zich voornamelijk richt op de levensduur en het energiegebruik van apparaten. Doop is bereid het verzoek van de studenten op de agenda te zetten. “Ik ga mijn collega’s vragen of we niet beter kunnen letten op de manier waarop apparaten geproduceerd worden."

Doop vindt echter ook dat er een verantwoordelijkheid ligt bij studenten. Die stellen volgens hem vaak hoge eisen aan de computers die universiteiten en hogeschool ter beschikking hebben. “Dan moet daar misschien ook het verwachtingspatroon worden bijgesteld”, zo stelde hij, alvorens zich naar een VSNU-vergadering in De Uithof te spoeden.

Ook in andere landen dringen dit najaar studenten bij vertegenwoordigers van het hoger onderwijs aan op “eerlijke en duurzame” inkoop van computers. In Nederland staan ondermeer de GroenLinks-jongeren van DWARS, de studentenbonden ISO en LSVb en de jongerenafdeling van Milieudefensie, Jongeren Milieu Actief, achter het initiatief.

XB