Dromen die het leven sjeu geven

De Daktuin. Foto Baaierd

Aan: Anton@collegevanbestuur.uu.nl
Betreft: dromen die het leven sjeu geven
Bijlage: daktuin bibliotheek, juni 2013

Ha Anton,
Wat een schandalig mooi weer is het de laatste dagen hè? Wel beetje koud, maar het zonnetje is nog geen dag weggeweest! Voor mij is het wat minder, omdat de pollen weer in het rondvliegen. Maar voor de broodnodige bevruchtingen, werk voor de bijenvolkjes en het humeur van anderen om mij heen, des te meer! Ik was bijna net zo blij met ons nieuwe CvB waarvan ik verwachtte dat het een nieuw tijdperk zou inluiden. Fris van ideeën en aanstekelijk daadkrachtig.

Lag er niet een belofte van jou en het toenmalige College van Bestuur om de Vagant weer in ere te herstellen na de sloop vorig jaar? Weliswaar op een andere plek, en misschien in een wat andere vorm; maar dat deze faciliteit voor studenten zou terugkomen stond als een paal boven water. Het voldeed aan een dringende vraag naar makkelijk door studenten te beheren ruimtes voor allerlei soorten bijeenkomsten. De Vagant is permanent in gebruik geweest.

Ik heb begrepen dat de nieuwe plek voor de Vagant er al is, maar dat het met de start van de bouw nog niet zo vlot. In ons mondaine Science Park vol architectonische wonderen past een armzalige strandhut niet helemaal. Geheel in strijd met het kwaliteitsbeeld dat belangrijke mensen voor ogen staat. Dat stond de realisering ervan indertijd ook behoorlijk in de weg. Maar wat was die Vagant tegen de stroom in een succes!

Zoiets moet toch gewoon terugkomen? Ik was vorige maand achter het Vredenburg en zag daar het Greenhouse. Ken je dat? Wat een feest Anton. Dat kan prima op de hoek van de Botanische Tuinen tegenover het Koningsbergergebouw komen te staan. Het voldoet aan alle duurzame eisen! Een blind paard kan er geen kwaad, en het is volkomen circulair gebouwd. Een lust voor het oog, een feest voor de studenten en een goede sier voor de buitenwacht.

Verder had ik begrepen dat er op het dak van de bieb een mooie daktuin zou komen. Was dat niet ook al beslist? De parkeerplaatsen moeten er te zijner tijd toch weg. Waarom niet eens daadkrachtig een begin gemaakt? Al was het maar de helft van het dak dat het college er voor beschikbaar zou stellen Anton.

Een paar jaar, ik meen drie jaar achter elkaar, hebben we daar al een provisorische daktuin met tentjes, planten, een barretje met drank en hapjes voor de zomervakantie kunnen bezoeken. Het is dus al eens gedaan, net als de Vagant. Betaalbaar voor de studenten. Geëxploiteerd door studenten. Het is een feestelijke plek, midden in de uithof, prima toegankelijk met een fantastisch uitzicht. Maar ineens was het afgelopen vanwege het een of andere tekort aan parkeerplaatsen. Inmiddels hebben we er een parkeergarage bij. Dus wat let ons!

Nog mooier zou het natuurlijk zijn om een greenhouse bovenop de parkeergarage naast de bieb te realiseren. De constructie is er al op berekend! Eeuwige roem wordt je deel Anton,

Je Baaierd