Ik studeer in Utrecht en wil weer een collegekaart

Als een moeder haar puberende kinderen roept om naar beneden te komen voor het eten, krijgt ze de verontwaardigde reactie dat ze niet zo hoeft te schreeuwen – ze had toch ook wel even kunnen sms-en? Ik zag  deze scène in een Amerikaanse comedyserie. Het is naar mijn mening tekenend voor deze technologische en interactieve tijden. Wij studenten doen toch het liefst alles op onze telefoons?

Je zou dan ook verwachten dat studenten een gat in de lucht springen bij het invoeren van de digitale collegekaart. Toch zijn een hoop studenten helemaal niet blij met de invoering van de digitale collegekaart. Er kleven namelijk een aantal bezwaren aan deze ontzettend innovatieve en duurzame actie van de universiteit, zoals het idee dat je je mobiel moet meenemen naar tentamens.

Naast praktische bezwaren en inhoudelijke pijnpunten (Hoe moeten mensen zonder smartphone dit overleven? Wat als de app niet werkt? Heb je nu altijd internet nodig? Geef gratis powerbanks!) is er nog een reden waarom studenten de papieren collegekaart missen.

Het is namelijk best wel stoer om een tastbaar bewijs te hebben dat je student bent aan de Universiteit Utrecht. Als je ’s nachts in een café gevraagd wordt om een studentenkaart, is het natuurlijk veel cooler om zo’n officieel stukje papier (dat karton was ook altijd zo lekker dikkig) in het gezicht van de bewaker te duwen, dan te moeten wachten tot je geelkleurige app met kekke pictogrammen geladen is.

Dat het duurzamer is, daar kunnen we niet omheen. Maar wat we wel kunnen doen, is de zaken een beetje in perspectief plaatsen. Als je de Facebookpagina “Ik studeer in Utrecht en wil weer een collegekaart” bekijkt, zie je dat die nu 1378 likes heeft. Tel daar de mensen bij op die geen Facebook hebben, de pagina nog niet hebben gezien of geen zin hebben om überhaupt iets te liken, en ik kom na een vlugge schatting (statistiek was nooit mijn beste vak) uit op ongeveer 2500 studenten. De universiteit telt op dit moment meer dan 30.000 studenten, dus die 2500 is niet meer dan 10 procent.

Dus, waarde College van Bestuur; een digitale collegekaart voor 90 procent van alle studenten is al hartstikke duurzaam. Bied die andere studenten dan de mogelijkheid om hun oude vertrouwde kartonnetje terug te krijgen. Het zou in ieder geval 1378 mensen erg gelukkig maken.

Tags: collegekaart