Lieve linkse deugmensen

Baudet is een slecht mens, toch? Ik heb me persoonlijk niet zo erg in hem verdiept, maar een van mijn (linkse) huisgenoten zei laatst dat ze geen vrienden meer kon zijn met mensen die op hem stemden. Dan moet het wel erg zijn. De komiek bij Jinek – Martijn Koning – dacht daarom ook dat hij het recht had om hem op persoonlijk vlak aan te vallen [2], en veel linkse mensen in mijn omgeving vonden het Baudet zijn verdiende loon. Rutte is niet veel beter in de ogen van de gemiddelde linkse kiezer – een echte boeman wiens leugens en bedrog achter een Teflon glimlach worden verborgen. Maar als wij aan de linkerkant zo goed zijn met zijn allen, waarom verliezen we dan steeds meer zetels [3]? Wordt de maatschappij een steeds kwadere plek?

‘Het kwaad’ is menselijk. Zelfs Ghandi, een wereldwijd symbool van vrede en menslievendheid, had de opvatting dat vrouwen thuis hoorden te blijven en geen plek hadden in het politieke debat [4]. Het linkse front zou hem nu keihard verketteren, net zoals de democraten krijsten om rechtvaardigheid tijdens de impeachment van Trump [5], net zoals je een slecht mens bent als je tijdens Black Lives Matter protesten je mond hebt gehouden (ook al sta je wel achter dezelfde idealen) [6]. Helaas lijkt het alsof een beetje menselijkheid tegenwoordig niet meer in het wereldbeeld van een links deugmens past. Daarmee verdrijf je ook de gematigde mensen met maar een klein beetje ‘kwaad’ in hun ziel. Je breekt niet alleen de standbeelden van ‘helden’ uit de Gouden Eeuw af, maar ook de fundamenten van goede discussies en de pilaren van progressie die links met zo veel bloed, zweet, en tranen heeft opgebouwd.

Open houding
Mijn ouders pakten het anders aan. Als Groenlinks-stemmers in hart en nieren werden ze vaak uitgedaagd door mijn puberende vrienden. Sommigen verkondigden vrolijk dat ze dubbel zo veel vlees konden eten omdat mijn ouders vegetariër waren. Gelukkig hebben mijn ouders hen daar toen nooit voor veroordeeld. Ze kookten zelfs af en toe vlees voor hen als ze dat heel graag wilden, maar bleven erover discussiëren. En nu is het grootste deel van mijn vrienden zelf vegetarisch en zien ze mijn ouders als voorbeeld.

Ik denk dat ze die open houding konden vasthouden, omdat ze niet bang zijn ingesteld. Nietzsche zei dat angst de moeder van de moraal is [7]. (En alvast sorry voor mijn immorele keuze om een blanke cisman die onderdeel was van het patriarchaat als argument aan te dragen.) Net zoals dat angst voor klimaatverandering veganisten het gevoel geeft dat ze anderen kunnen veroordelen omdat ze vlees eten, zo geeft angst voor sharia-wetten PVV stemmers het gevoel dat ze mensen met een hoofddoek mogen veroordelen.

Het maakt niet uit of het argument vrouwenonderdrukking is of dierenleed – mensen gaan heilig in hun eigen moraal geloven. Ze zwaaien ermee alsof ze kruisvaarders zijn die onderaan de muren van Jeruzalem staan om de kwade Arabier uit de stad te verdrijven. Ja, als iedereen vlees blijft eten en in dieselauto’s blijft rijden, dan gaat de mensheid waarschijnlijk ten onder aan klimaatverandering. Maar dat is níét het einde van de wereld of het universum, alleen van ons. Om tolerant te blijven moet je dus je eigen sterfelijkheid onder ogen zien.

En toen kwam de Covid-crisis en werden alle morele waardes in de snelkookpan gestopt. Onder het mom van ‘het redden van levens’ claimen hordes deugmensen dat we dit samen moeten doen. Iedereen die met zijn vrienden bij elkaar komt, op vakantie gaat, of geen vaccin wil, is meteen een slecht mens.

Tolerantie
Maar vaccins en lockdowns zijn kortetermijnoplossingen (áls het al oplossingen zijn [8,9]). Er lag daarom een grote kans voor linkse politici om de aandacht te vestigen op hun progressieve ideologie, waar het langetermijndenken vaak centraal staat. De Partij van de Dieren had deze pandemie bijvoorbeeld tien jaar geleden al voorspeld en een duurzaam plan klaar om het te voorkomen. Gesteund door hun ideologie hadden ze tegen de maatregelen kunnen strijden en de aandacht kunnen trekken van al die populistische kiezers die zich normaal gesproken niet aan de linkerkant vertegenwoordigd voelen. Een vlees-taks is namelijk zo gek nog niet als je daar je vrijheid voor terug krijgt.

Maar hoewel PvdD bijvoorbeeld tegen het vaccinatiepaspoort heeft gestemd [10], durfden ze tijdens debatten niet aan de ethische knoppen te draaien en bleven ze op zes zetels steken. Groenlinks deed het nog slechter. Klaver, wiens partij ook al jaren tegen de virus-verwekkende bio-industrie is, jammerde in een van de debatten over Covid zelfs dat de politiek geen beslissingen over ‘leven en dood’ mocht nemen [11], en snoerde met zijn morele verhevenheid voornamelijk zichzelf de mond. Alleen boemannen zoals Wilders en Baudet durfden de menselijke sterfelijkheid te omarmen en daarmee – zoals gewoonlijk – de ‘kwade’ kiezers naar zich toe te trekken.

Ik heb voor de Partij voor de Dieren gestemd, maar het scheelde niet veel of ik had uit protest voor het FVD gekozen. Ik heb namelijk meer dan genoeg kwaad in me om door linkse deugmensen te worden veroordeeld. Toch denk ik – hoop ik – dat links blij is om mijn stem te hebben. Dus lieve linkse deugmensen, als we willen winnen moeten we terugkeren naar onze ideologie van tolerantie en het kwaad gaan omarmen in plaats van vernietigen. Als je alle ‘slechte’ mensen blijft verketteren, loopt de linkse bubbel langzaam leeg, en komt er nooit progressie.


 Bibliografie

[1] NOS. “Liberale partijen VVD en D66 laten links en confessioneel ver achter zich.” (18 maart 2021). Website. https://nos.nl/artikel/2373068-liberale-partijen-vvd-en-d66-laten-links-en-confessioneel-ver-achter-zich.html

[2] Nu.nl. “Martijn Koning over roast van Baudet: ‘Was persoonlijke aanval.’” (12 maart 2021). Website. https://www.nu.nl/media/6121426/martijn-koning-over-roast-van-baudet-was-persoonlijke-aanval.html

[3] NOS. “Pijnlijke verliesrekening: links verliest een derde.” (18 maart 2021). Website. https://nos.nl/collectie/13860/artikel/2373090-pijnlijke-verliesrekening-links-verliest-een-derde

[4] Mookerjea-Leonard, Debali. “To be pure or not to be: Gandhi, women, and the Partition of India.”  feminist review 94.1 (2010): 38-54. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1057/fr.2009.39?casa_token=yhhP_3BPS2gAAAAA:Cd_l3jNulXtVapRiz2lrxhfBV4hqJDNkiD9HKx_-3Ge8wGthqxheRGcY4DDOkYy0DA0aQZ6GlTto[5] Buncombe, A. “Jamie Raskin: Lead Trump impeachment prosecutor cries as he recounts terrifying Capitol attack.” (10 februari 2021). Website. https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/jamie-raskin-trump-impeachment-capitol-attack-b1799981.html

[6] Capatides, C. “White silence on social media: Why not saying anything is actually saying a lot.” CBS news, (3 juni 2020). https://www.cbsnews.com/news/white-silence-on-social-media-why-not-saying-anything-is-actually-saying-a-lot/
[7] Hulshof, Carel, Theo Senden, and Jos Verbeek. "Die Furcht ist die Mutter der Moral (Nietzsche)." TBV–Tijdschrift voor Bedrijfs-en Verzekeringsgeneeskunde 23.2 (2015): 53-54. https://link.springer.com/article/10.1007/s12498-015-0025-1

[8] Franzo, Giovanni, et al. “Porcine circovirus type 2 (PCV2) evolution before and after the vaccination introduction: A large scale epidemiological study.” Scientific reports 6.1 (2016): 1-10.https://www.nature.com/articles/srep39458

[9] Moyer, M. W. “Vaccines are pushing pathogens to evolve.” Quanta Magazine (2018). https://www.quantamagazine.org/how-vaccines-can-drive-pathogens-to-evolve-20180510/

[10] EenVandaag. “Lijsttrekker Ouwehand (PvdD) niet voor vaccinatiepaspoort: ‘We moeten oppassen voor vaccinatiedwang.’” (8 maart 2021). Website. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/lijsttrekker-ouwehand-pvdd-niet-voor-vaccinatiepaspoort-we-moeten-oppassen-voor-vaccinatiedwang/ 

[11] Keultjes, H. “De zus van Jesse en Wopkes Liselot: waarom het nu familieleden van lijsttrekkers regent.” (1 maart 2021). Website. https://www.parool.nl/nederland/de-zus-van-jesse-en-wopkes-liselot-waarom-het-nu-familieleden-van-lijsttrekkers-regent~b80b4f96/

Advertentie