Na bezoek stripper

Pak de bestuursbeurzen van het USC af

usc spandoek, foto DUB

Uit recente media blijkt dat het USC weer lekker bezig is geweest. Het is het zoveelste schandaal rondom de studentenverenigingen. Van seksistische en denigrerende appjes tot, dus nu, trots op de foto met een blote reet waar een wijnfles uitsteekt. Het zorgt in ieder geval steeds voor sappige en goed gelezen artikelen, dat kan ik niet ontkennen. Maar wat mij woedend maakt, is dat de UU de zogenaamde ‘interne maatregelen’ van de vereniging rustig afwacht. Een verplichte lezing over grensoverschrijdend gedrag of wijnetiquette aan alle hoogwaardige leden en alles is weer helemaal pluis op Janskerkhof!

De UU en HU zouden eens een keer moeten stoppen met het financieren van studentenverenigingen waar zulke walgelijke acties plaatsvinden. De rector van het USC beweert in een interview met RTV Utrecht dat hij de gebeurtenis ten zeerste afkeurt. Een alinea later is het echter niet vrouwonvriendelijk en een gewone striptease. Stel je even voor dat een jaarclub van de Utrechtsche Vrouwelijke Studenten Vereeniging een man aan z'n ballen laat hangen. “Wij hebben absoluut respect voor mannen en dit is eigenlijk normale entertainment.” Ja, dat klinkt redelijk logisch en... normaal, toch? Als dit soort gedrag als lollig wordt gezien, dan geeft dat een zéér duidelijk beeld over hoe sommige mannen van het USC over vrouwen denken. Het is zeker zorgwekkend.

Iedereen die zich een beetje rond de verenigingskringen begeeft, weet dat dit soort dingen met regelmaat gebeurt. Wanneer het echter aan het licht komt, blijkt een bestuur van de betreffende vereniging keer op keer geschokt en verontwaardigd en weet van niks. In elk interview zegt zo’n bestuur dan geen idee te hebben wat er zich afspeelt binnen de vereniging. Dit voorval van het USC is nu bekend gemaakt in de media, de UU zou op zijn minst de bestuursbeurzen moeten afpakken in plaats van afwachten.

Het algemene en serieuze advies dat ik de UU en HU zou willen geven is om een keer iemand undercover bij het corps te laten gaan. Als diegene de ontgroening heeft overleefd, kan hij onderzoeken waar hun geld precies naartoe wordt gepompt en of hetgeen een beetje in overeenstemming is met de code of conduct waar verenigingen zich aan dienen te houden.