Probeer je te verlossen van de stress

De prestatiedruk bij studenten ligt hoog. Onze nieuwe columnist farmaciestudent Milad Tannazi roept studenten op om desondanks niet bang te zijn om zich te verdiepen in onderwerpen die ze leuk vinden. Dan maar wat langer over de studie doen.

Helft studenten heeft weleens psychische problemen”, Mijn ouders zetten zoveel druk op mij, “Steeds meer studenten in de stress” en nog meer “Studenten in de stress. Een greep uit de kreten en headlines die je vindt als je de DUB-website doorzoekt met de woorden ‘druk, stress en studenten’. Het zijn al wat oudere artikelen, desalniettemin een zeer relevant onderwerp.

Natuurlijk is een beetje prestatiedruk wel gezond. Keer op keer is er bewezen dat mensen dan prestatiegerichter en efficiënter werken. Echter is ook het omgekeerde vaak bewezen; stress en druk kunnen leiden tot depressies, burn-outs en zelfs verslaving.

We zitten in een veranderende onderwijscultuur die ons, studenten, zo snel mogelijk probeert klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. In een systeem waarin we jarenlang ploeteren voor een papiertje, om daarna voor grofweg 45 jaar lang hard te moeten werken voor nog meer, ietwat kleinere, stukken papier. Wij mensen vinden het daarnaast geweldig om te vergelijken en zo, vaak onbewust, sociale druk op elkaar uit te oefenen.

De overheid maakt hier slim gebruik van en forceert een beleid dat langstudeerders op allerlei (vooral financiële) manieren straft. We groeien naar een subcultuur waarin sociale- en prestatiedruk een steeds een grotere rol gaan spelen. Als student zijnde ben je nog jong, energiek en bekijk je dingen met een verse blik. Is het dan niet zonde dat alle energie en creativiteit wordt weggezogen door sociale- en financiële druk, oplopende stress en het daarbij behorende schuldbedrag waar je liever niet naar kijkt? Met mijn net beschreven scenario lijkt het bijna onmogelijk om hieraan te ontsnappen, maar het kan wel!

Probeer jezelf te verlossen van de druk, stress en de angst om gezien te worden als een ‘langstudeerder’. Probeer zo veel mogelijk te leren en gebruik maken van de ontelbare hoeveelheid kansen tijdens je studentenperiode. En met leren bedoel ik niet alleen een recollectie van feitjes, maar ook een verhoogd inzicht, diepgang, het verbreden van je horizon en dus met andere woorden, zelfontwikkeling. Excellentie is niet alleen weggelegd voor de topstudenten. Iedereen kan excelleren als hij of zij dat wilt. Je moet alleen gericht op zoek gaan naar je passie en interesses en dáár je tijd in steken. Want alleen dan kan je écht voor iets gaan. En wat maakt het uit als je er dan langer over doet dan dat de maatschappij wilt.

In Nederland hebben wij gelukkig wel een onderwijssysteem dat ons de kansen biedt om je zoveel mogelijk te verbreden, maar ook te verdiepen in onderwerpen die jij het leukst vindt. Vind je het leuk om te ondernemen, onderzoek te doen of te reizen? Wil je extracurriculaire activiteiten doen of compleet andere vakgebieden ontdekken? Begin daar dan aan!

Ja, je zal wat langer over je studie doen, maar daarentegen laat je ambitie zien. Je laat zien dat je niet bang bent om risico's te nemen en uit je ‘comfort zone’ te stappen. Je laat zien dat je verder kijkt dan je eigen discipline en daarnaast heb jíj genoten van wat je hebt geleerd. Kortom, ervaar het! Vertrouw erop dat ervaringen later meer gewaardeerd zullen worden dan nominaal je diploma op zak hebben. Of zoals Socrates het mooi bracht: “Education is the kindling of a flame, not the filling of a vessel”. En dan nu snel teruglopen naar de collegebanken…