Voor het laatst - dag Alma Mater

Geniet met volle teugen van het studentenleven en pak alles aan om jezelf te ontwikkelen. Dat is de moraal van Jesse van der Plas die na vijf jaar afzwaait als student.

Het zit er bijna op, vijf jaar studie en een hoop andere zaken aan onze mooie universiteit. Het leek zo’n lange tijd voor je, even lekker genieten van het leven en jezelf ontdekken. Maar nu, de masterscriptie is bijna ingeleverd en de keren dat ik nog naar De Uithof fiets zijn op een hand te tellen. De baan is thank Gucci al binnen, maar afscheid nemen van het studentenleven, en alles wat daarbij hoort, valt toch zwaarder dan verwacht.

In eerdere columns ben ik ingegaan op de betrokkenheid van studenten. Op maandag 15 juni verscheen op de site van de NRC een artikel over rendementsdenken en waar de universiteit haar studenten nu eigenlijk tot opleidt.

Is de universiteit echt een koekjesfabriek? Is het echt alleen maar een instituut dat jou een papiertje geeft als je braaf leert en punten haalt? In zeer enge zin wel. Maar er is nog zoveel meer.

In je studententijd heb je tal van mogelijkheden om je te verbreden op allerlei vlakken. Wat dat je oplevert, naast een iets drukkere agenda en een paar biertjes minder per week? Een breed opgeleid en slim manspersoon.  Jezelf verbreden naast je studie is dé ideale manier om gratis en voor niets te oefenen voor het leven dat voor je ligt. Je leert samenwerken, discussiëren, presenteren, slechtnieuwsgesprekken voeren, moeilijke beslissingen nemen en nog veel meer. Dit is iets wat je door je status als ‘student’ gratis en voor niets erbij krijgt.

Natuurlijk hoort bij het studentenleven ook dat je geniet van het leven. Het is immers de leukste tijd van je leven en je hebt nu de tijd. Werken en daaraan gerelateerde zaken moet je al genoeg na je studie. Dus geniet er vooral ook van, reis, drink, ontdek! Want voor je het weet, is het voorbij. Dan kan je niet meer even gratis op en neer naar Den Helder (als je dat al zou willen), kan je niet meer op dinsdag uit naar een veel te hete Poema (als je dat al zou willen) en kan je niet meer genieten van een gore afhaalmaaltijd vanaf een net iets te vieze studentenkamer (als je dat… afin, je begrijpt het).

Moraal van het verhaal (ik ga toch niet afscheid nemen als columnist zonder een moraal): geniet met volle teugen van je studententijd, maar probeer alle mogelijkheden aan te pakken om jezelf te ontwikkelen, intellectueel en daarbuiten. Ook daar is het nu de tijd voor en zal je veel profijt opleveren daarna.

Lieve universiteit, het was me een eer en waar genoegen!

Ik heb gestudeerd.