Universiteitsgeschiedenis: lezing over Adriaan Reland (1676-1718)

Locatie:

Smeezaal Bartholomeus Gasthuis, Lange Smeestraat 40 Utrecht

Datum:

18 april 2018 19:30 tot 20:30

Aanmelden:

vanlaar123@casema.nl

Lezing bij historische vereniging Oud-Utrecht

door Henk van Rinsum

Op 5 februari was het 300 jaar geleden dat er een schok door de universiteit ging. Adriaan Reland, hoogleraar in de oriëntaalse talen, overleed op 41-jarige leeftijd aan kinderpokken. Volgens veel arabisten en islamdeskundigen betekende zijn werk in Europa een kanteling in het denken over islam. Tot aan de achttiende eeuw was de beeldvorming over de islam over het algemeen polemisch-negatief. De islam werd gezien als een ‘valse’ religie en de profeet Mohammed als een bedrieger.

'Ontmaskerde' voorstellingen

De Religione Mohammedica (1705) is het meest invloedrijke boek van Relandus. Het bestaat uit twee delen.

• Het eerste deel betreft een compendium van de ‘Mohammedaanse’ theologie gebaseerd op een Arabisch tekst in zijn bezit.
  • Het tweede deel betreft een overzicht in een veertigtal voorstellingen over de islam die naar de naar de mening van Reland de ‘Mohammedanen’ ten onrechte werden aangewreven. Deze valse voorstellingen worden door Reland ‘ontmaskerd’ aan de hand van Arabische teksten, teksten uit de Koran en reisbeschrijvingen.

De Religione Mohammedica werd (en wordt nog steeds!) door velen gezien als een onmisbare schakel in de kanteling van de beeldvorming inzake de islam in Europa. Het werk van Reland heeft in heel Europa vooral in de kringen van geleerden veel invloed gehad.

Nog steeds actueel

Aan het einde van zijn voorrede schrijft Reland: “Ik ervaar immers dagelijks meer en meer dat de wereld bedrogen wil worden, en dat zij door vooringenomen opvattingen wil worden geregeerd. […]”. Zijn opvattingen over de wijze waarop wij om zouden moeten gaan met kennisontwikkeling en de bestudering van andere religies, zijn daarmee nog steeds actueel.

Vereniging Oud Utrecht

€ 5,--