‘Waar zijn die kritische studenten en docenten nou?’

Kleine opkomst bij vragenuurtje met Marjan Oudeman Foto: Hans van Leeuwen

De Universiteitsraad organiseerde maandagmiddag een vragenuurtje met collegevoorzitter Marjan Oudeman. De opkomst was laag. “Hier heeft iedereen de kans zijn stem te laten horen, maar als zo weinig mensen komen, wordt niet duidelijk waar die onvrede over gaat.”

De teleurstelling bij de Universiteitsraad is groot. De raadsleden krijgen de kritiek dat ze onzichtbaar zijn en te weinig hun stem verheffen. “Nu organiseren we een bijeenkomst waar mensen hun problemen rechtstreeks kunnen voorleggen aan de collegevoorzitter en dan komt er bijna niemand,” zegt studentraadslid Rhea van der Dong.

Volgens Van der Dong heeft de U-raad voldoende gedaan om het vragenuurtje onder de aandacht te brengen. “We hebben posters opgehangen, er staat een aankondiging op intranet en wij staan regelmatig met een groot bord ergens op de universiteit met de vraag ‘wat kan er beter’.“

Twee studentleden van de faculteitsraad Geesteswetenschappen melden dat de groep Rethink UU op dit moment bezig is met het formuleren van hun eisen en daarom niet kunnen komen.

Ook Marjan Oudeman verbaast zich over het wegblijven van de mensen die zich de laatste tijd zo kritisch uitlaten over de gang van zaken op de universiteit. “Wij staan open voor het constructieve debat. We willen ook kijken wat er beter kan. In Utrecht gaat al best veel goed, maar ik zie ook wel dat er zaken zijn die beter kunnen en daarmee moeten we aan de slag. Maar als je alleen met een decreet en een eisenpakket komt, dan werkt dat niet.”

Eén van de zaken die de collegevoorzitter wil aanpakken, is de werkdruk. “De medewerkersmonitor gaf aan dat daar een probleem ligt. Voor ons ligt er op dit vlak wel een prioriteit. Dat geldt ook voor de tijdelijke contracten. Daar moeten we als universiteit nog eens goed naar kijken.”

Voor een verandering van het inspraakmodel, is de collegevoorzitter een stuk minder enthousiast. Ze is geen voorstander van verkiezingen voor de rector. “Kijk maar naar de verkiezingen van de Universiteitsraad. De opkomst is laag en dat zegt wat over de legitimiteit. Het gaat erom dat het college van bestuur goed overlegt met alle partijen en dat je als universiteitsbestuur transparant bent. Dan heb je geen gekozen collegeleden nodig. Ik vind de huidige universiteitsraad goed functioneren. De mensen zijn loyaal aan de organisatie en denken goed mee. Je moet wel altijd blijven nadenken hoe we het systeem transparanter kunnen maken. De universiteit is een complexe organisatie en dan kost het tijd om zaken op elkaar af te stemmen.”

“Heeft u deze kritiek niet zien aankomen?”, vraagt iemand. “En hadden de universiteiten niet meer moeten protesteren in Den Haag?” Op dit punt steekt Oudeman de hand in eigen boezem. “We wisten wel dat er thema’s speelden, daar zijn we ook mee bezig. Maar de scherpte van het debat na de protesten in Amsterdam heeft me wel verrast. Ik denk ook dat we als universiteiten samen binnen de VSNU sterker hadden kunnen optreden naar de politiek. Achteraf gezien hadden we daar krachtiger onze stem moeten laten horen.”

Binnenkort beginnen de gesprekken die moeten leiden naar een nieuw strategisch plan, het huidige plan loopt af in 2016. Oudeman wil daar expliciet de studenten en docenten ook bij betrekken. “Je moet van buiten naar binnen kijken en dan spiegelen. Bij zo’n strategisch plan is het proces zeker zo belangrijk als het product.”

Op 25 maart is er opnieuw een vragenuurtje, dan met rector Bert van der Zwaan. Deze zal plaatsvinden in de UB in de binnenstad en begint om 16.30 uur.