Alle eerstejaars UU hebben recht op gratis cursus

Foto: Maarten van den Haak

Alleen eerstejaarsstudenten die dit studiejaar een bacheloropleiding aan de UU zijn gestart, hebben recht op een voucher, ouderejaars dus niet. In totaal gaat het om zo’n 5000 studenten. De voucher is twee jaar geldig en kan eenmalig worden ingezet. De vouchers zijn niet ‘fysiek’, maar staan geregistreerd in de administratie van het Skills Lab. Om deze te verzilveren, moet je daarom even langs de balie in de universiteitsbibliotheek in De Uithof.

Een voucher is goed voor één gratis cursus of workshop. Het Skills Lab maakt hiervoor een selectie uit het aanbod van cultuurcentrum Parnassos, onderwijscentrum Coluu en taleninstituut Babel. Denk bijvoorbeeld aan een cursus mondeling presenteren of een workshop wetenschappelijk schrijven, maar ook een cursus grafische vormgeving of storytelling behoort tot het aanbod.

“Het Skills Lab kreeg bij haar oprichting in 2016 de opdracht mee een dergelijke voucher te ontwikkelen”, aldus Joy de Jong, manager van het Skills Lab. “De bedoeling hiervan is dat studenten al in een vroegtijdig stadium gaan nadenken over wat ze nodig hebben om de studie succesvol te doorlopen. Door de voucher worden ze gestimuleerd om zich te oriënteren op het aanbod en er ook gebruik van te maken.”

Als student kun je bij het Skills Lab terecht als je tijdens je studie ergens tegenaan loopt of je academische vaardigheden wil ontplooien. Onderdeel van het Skills Lab is het Schrijfcentrum. Hier kunnen UU-studenten gratis hulp krijgen bij het schrijven van essays en scripties, zowel in het Nederlands als in de Engelse taal.

Het initiatief voor het Skills Lab werd in oktober 2014 genomen door studenten in de U-raad. Zij pleitten aanvankelijk voor een schrijfhulpbureau, omdat studenten vooral struikelen over scripties. Later is besloten dat studenten niet alleen hulp te bieden bij schrijven maar ook bij andere vaardigheden, zoals presenteren en creatief denken.