Amsterdamse studenten vallen Maagdenhuis binnen

Een groep demonstranten is het bestuursgebouw van de Universiteit van Amsterdam binnengevallen. De actievoerders overleggen op dit moment of ze het Maagdenhuis gaan bezetten.

Om 17.00 vanmiddag begon in Amsterdam een protestmars voor meer democratie in het hoger onderwijs. De mars ging van het Bungehuis, dat gisteren door de mobiele eenheid werd ontruimd, naar het Maagdenhuis, waar het bestuur van de Universiteit van Amsterdam zetelt.

Op het hoogtepunt zouden zo’n duizend mensen hebben meegelopen in de demonstratie, waar ook landelijke vakbonden, studentenorganisaties en politieke partijen aan meededen.

Na afloop van de mars heeft een groep betogers de deuren van het Maagdenhuis ingetrapt. Er zijn op dit moment zo’n honderd tot tweehonderd mensen binnen, er wordt vergaderd of ze gaan voor een langdurige bezetting van het gebouw.  Het twitteraccount @bungehuisbezet spreekt al wel van een bezetting.

De demonstranten eisen dat het bestuur van de UvA onmiddellijk aftreedt en willen verkiezingen voor een nieuw bestuur. De politie kijkt de situatie aan en heeft nog niet ingegrepen. De UvA zou inmiddels wel aangifte gedaan hebben.

Gisteren werd het Amsterdamse Bungehuis ontruimd door de mobiele eenheid. Het gebouw werd elf dagen lang bezet door studenten en een docent van de Universiteit van Amsterdam. Ze eisten meer democratie en transparantie van het universitaire bestuur.

Het college van bestuur van de Universiteit van Amsterdam kwam later vanavond naar het Maagdenhuis. Voorzitter Louise Gunning riep alle demonstranten op het gebouw te verlaten en morgen terug te komen.

Gunning koos onmiddellijk de aanval: “Als jullie echt een democratische en vreedzame gemeenschap zijn, val je niet met geweld een gebouw binnen en blijf je van andermans bezittingen af”, zei ze tegen de actievoerders. “Als jullie mensen slaan om een gebouw binnen te komen, ga je voorbij aan wat ik nog acceptabel vind.” Ze vroeg de groep om morgen terug te komen, maar daar geven de studenten vooralsnog geen gehoor aan.

“Waarom bent u niet de discussie eerder met ons aangegaan, waarom moet dit allemaal gebeuren?”, riep een student haar toe. Een ander neemt het haar kwalijk dat ze sprak over ‘ons gebouw’. “Daarmee zegt u eigenlijk dat wij niet thuishoren in het bestuur.” Maar volgens Gunning had de student haar verkeerd begrepen omdat ze Engels sprak.

Ze verweet studenten dat ze de uitnodiging voor een dialoog afwijzen, maar volgens de actievoerders komt het bestuur alleen opdagen als er gebouwen worden bezet. De discussie is live te volgen via stadsomroep AT5.