Bekendgemaakt: rookvrije zone UB Binnenstad en rookplek Bestuursgebouw

De rookplek van het Leuvenplein komt net om het hoekje te staan (rode pijl), de blauwe vlekken geven de plaats van de andere twee opties aan, foto DUB

De Universiteit Utrecht wil zo snel mogelijk een rookvrije universiteit zijn. Slechts op een aantal aangewezen locaties mag nog worden gerookt. Hiermee sluit de universiteit aan bij het landelijke preventieakkoord dat ingaat op 1 augustus 2020 en het maatschappelijk initiatief de rookvrije generatie.

In februari kondigde de universiteit aan dat de eerste locatie die rookvrij wordt, het Leuvenplein is in De Uithof. Dit plein ligt ingeklemd tussen het Bestuursgebouw, Ruppertgebouw en Casa Confetti. Werknemers en studenten die werken of colleges hebben in het Bestuursgebouw moeten binnenkort een eind lopen om een sigaret op te steken. De rookfaciliteit van het Leuvenplein wordt verplaatst naar de Leuvenlaan. De faciliteit wordt overdekt en krijgt zitelementen. Op dit moment wordt het plein heringericht en zodra het werk af is, is het plein rookvrij.

De plek voor het Bestuursgebouw is gekozen na een enquête onder de medewerkers van de Universitaire Bestuursdienst. In totaal hebben 227 mensen deze vragenlijst ingevuld. Gekozen kon worden uit drie locaties die allen bij de ingang van het plein lagen: de ene locatie lag links van de inrit bij de Leuvenlaan, de andere rechts. De gekozen locatie (60 procent van de stemmen) ligt net om het hoekje aan de Leuvenlaanzijde van het Ruppertgebouw.

UB Binnenstad
Deze zomer worden werkzaamheden uitgevoerd rondom de Universiteitsbibliotheek in de binnenstad. Dan wordt ook de nieuwe rookplek bekend en geplaatst. Vanaf september mogen rokers alleen op die plek een sigaret opsteken.

Halverwege deze maand werd bekend dat het kabinet ook de terreinen van hogescholen en universiteiten bij wet rookvrij wil maken. Eerder was dit al het geval voor de terreinen van basisscholen, middelbare scholen en mbo-scholen De universiteit weet niet of specifieke rookplekken dan nog zijn toegestaan. De instelling houdt er daarom rekening mee dat de rookfaciliteiten bij de UB Binnenstad en het Bestuursgebouw eventueel ook voor andere doelstellingen gebruikt kunnen gaan worden.

Tags: gezondheid | roken