Belangstelling groeit voor UU-editie ‘Train je collega’

Een foto van de eerste editie van Train je Collega aan de UU

Train je collega mag een succes worden genoemd. Tijdens de tweede editie deden 450 werknemers van de Universiteit Utrecht mee. Zij volgden één van de 35 trainingen die werden gegeven door een collega. Deelnemers gaven de trainingen een kleine 8.

Tijdens Train je collega geven medewerkers van de UU  collega’s gratis en voor een niets een training. In workshops van een uur wordt kennis overgebracht of worden vaardigheden gedeeld. Trainingen variëren van Excell voor Dummies, Het lezen van je pensioenoverzicht tot Toeristische wandeling over het Utrecht Science Park en Mobiel kantoor met iPad. De trainingen worden gehouden onder werktijd. Enige voorwaarde voor deelname is dat ‘De Chef’ toestemming moet verlenen om het werk een uur te onderbreken voor het geven of volgen van een training.

Dit jaar gaven 35 medewerkers begin oktober een training waaraan in totaal 450 collega’s deelnamen. Tijdens de eerste editie in 2012 waren dit 24 trainingen die gevolgd werden door 300 collega’s. Uit een korte evaluatie onder 114 deelnemers blijkt dat zij het trainingsaanbod waarderen, en de leerstof over het algemeen praktisch toepasbaar vinden. Op een schaal van 1 tot 10 krijgen de trainingen een 7,9 gemiddeld.

Als één van de weinige minpunten werd de minieme publiciteit rondom het nog relatief onbekende initiatief genoemd. Ook werden dit jaar de trainingen op een laat moment aangekondigd. Tosca Janssens, één van de initiatiefnemers en werkzaam bij de Dienst Communicatie & Marketing, zegt dat de roostering een vertragende factor was in de organisatie.  “Wij konden pas op een heel laat moment zaaltjes reserveren. Pas toen we die hadden, konden we de trainingen aankondigen.”

De bekendheid van de trainingen moet ook nog groeien, geeft ze toe. “Het blijkt binnen de universiteit niet gemakkelijk om alle collega’s op een goede manier te benaderen. We hebben digitaal posters verspreid, via Yammer een oproep gedaan en een aankondiging geschreven in de nieuwsbrief van Human Resources. Maar het was allemaal misschien te weinig en op een te laat moment. We hopen dat we volgend jaar iedereen makkelijker kunnen bereiken via het intranet dat dan volledig in de lucht is.”

Train je collega is een landelijk initiatief waaraan inmiddels 47 (semi)overheden meedoen. Het is ontstaan vanuit het idee dat collega’s veel van elkaar kunnen leren. Niet alleen leuk, maar ook nog eens goedkoop. In Utrecht deden onder meer de gemeente en de Hogeschool voor de Kunsten ook mee. De UU is de enige universiteit die heeft meegedaan. Een aantal instanties stelt zijn trainingen ook open voor medewerkers van andere instellingen. Dat lijkt Janssens ook wel wat: “Het meest praktische zou een samenwerking met de andere Utrechtse instellingen zijn.”