Belgische universiteit wil ‘mooie decolletés’ tijdens diploma-uitreiking

Foto via Pixabay

De oproep stond in een mail die verstuurd werd vanuit het secretariaat van de faculteit geneeskunde. In de uitnodiging stond vermeld dat de faculteit de jongedames vanuit  “esthetisch oogpunt” aanraadt een jurk te dragen, “alsook een mooi decolleté”. Deze instructie was “uiteraard niet verplichtend”.

Veel studentes zijn boos, aldus de Belgische krant De Morgen. “Daar sta je dan”, schreef een van hen op Facebook. “Na een studie van minstens zes jaar willen ze alleen maar je tieten zien. Onbegrijpelijk. Zeg mij alsjeblief dat die mail fake is. Indien niet: dan dringen excuses of sancties zich op.”

De mail is niet fake, bevestigt de decaan van de faculteit geneeskunde aan de krant. Hij stuurde afgelopen vrijdag een mail met zijn verontschuldigen aan de studentes. Ook een woordvoerder van de universiteit bood zijn excuses aan: “Het gaat hier overduidelijk om een ongepaste mail die in strijd is met de principes van de ULB.”

Niet alle studenten nemen daar genoegen mee. “Het gaat niet enkel over deze kleine polemiek, maar over het seksisme waarmee studentes tijdens hun studies nog steeds geconfronteerd worden” aldus Maxime Mori, voorzitter van de Vereniging van Franstalige studenten (FEF) in De Morgen.