Actievoerders in stadsbus afgevoerd

Bezetting UB Binnenplaats door politie beëindigd

Ontruiming binnenplein UB Binnenstad, foto DUB
Foto's DUB

De vredige sfeer wordt in de loop van de avond steeds meer gespannen op het plein van de UB Binnenstad. Actievoerders bouwen een barricade met straatmateriaal terwijl in de fietsenkelder, die uitkomt op het binnenplein,  een groep ME’ers verscholen zit. Bij die fietsenkelder en bij de poort naar de Wittenvrouwenstraat worden menselijke ketens gevormd als extra obstakel. Ondertussen komen er rond half elf steeds meer politiewagens de Wittevrouwenstraat binnenrijden. De weg wordt afgezet. In één van de busjes zitten honden.

Op het plein staan sinds de namiddag verschillende tentjes. De actievoerders willen hier overnachten. Het universiteitsbestuur heeft contact gezocht en te kennen gegeven dat zij dit niet zullen tolereren. In het begin van de avond is de sfeer nog gemoedelijk. Er hangen overal vlaggen, studenten schreeuwen uit volle borst leuzen als Free free Palestina en From the river to the sea, Palestine will be free. Ook wordt de universiteit opgeroepen haar verantwoordelijkheid te nemen en de banden met de Israëlische universiteiten te verbreken.

actie gaza 2 UB foto DUB

De demonstranten delen mondkapjes uit, om niet herkenbaar te zijn. Sommigen zijn zo ingepakt met sjalen dat ze volledig onherkenbaar zijn. Rond elf uur 's avonds neemt een van de organisatoren het woord. Ze willen niet dat de situatie escaleert en het overleg met de universiteit voortzetten. Ook is er contact gelegd met de politie. Die zal een teken geven wanneer er tot actie wordt overgegaan. “Iedereen die niet opgepakt wil worden, krijgt dan de kans om zijn spullen te pakken en te vertrekken. Het is niet erg als je weggaat. We vinden het fantastisch dat je ons steunt”, roepen ze.

Kort daarna komt die aankondiging. Niet van de politie, maar van collegevoorzitter Anton Pijpers die op de demonstranten oproept de ruimte te verlaten omdat anders de politie zal ingrijpen. Veel actievoerders vertrekken. Zij stellen zich op aan weerskanten van de Wittenvrouwenstraat en scanderen daar hun leuzen. Ondertussen is er een serieuze politiemacht die ze tegenhoudt. Als één man door de linie breekt en terug het plein op wil, wordt hij hardhandig vastgepakt en gearresteerd.

actie gaza UB 3 foto DUB

Er zijn dan nog zo’n vijftig actievoerders achtergebleven op het plein. Ze zitten in een cirkel, hand in hand en laten weten hoe vastberaden ze zijn te blijven. Even wordt het onvriendelijk als een paar actievoerders proberen de hekken van het plein dicht te doen. De politie komt meteen in actie en met pepperspray en wapenstokken weten ze het sluiten van het hek te voorkomen.

Een tijdje is het dan een status quo. De ME’ers uit de fietsenkelder staan nu op het plein. De actievoerders zitten nog steeds in een kring en de politie probeert de demonstranten bij de naastgelegen City-bioscoop in bedwang te houden.

Rond half één komt er beweging in de politie. ME’ers beginnen de barricade op te ruimen. Twee stadsbussen worden voorgereden. En een grote groep politieagenten gaat het plein op om de overgebleven actievoerders weg te voeren en ze in de bus te zetten. Sommige actievoerders laten zich niet zo maar meenemen en verzetten zich. Met drie man sleept de politie demonstranten naar de bus. Als laatste blijft een actievoerder in een rolstoel over. Voor haar is geen plek in de bus. Ze staat op straat en houdt een bord vast waarop staat dat ze criminologie heeft gestudeerd op een universiteit dat oorlogsmisdaden niet herkent.

gaza actie UB foto DUB

Dan rijden de bussen weg, toegejuicht door de vele actievoerders langs de kant van de weg. Mogelijk vertrekken ze naar het detentiecentrum in Houten. Vermoedelijk komen ze morgen weer vrij. De actievoerders hebben al aangekondigd dat ze terug zullen keren. Ondertussen sluiten de hekken en schudden de vertegenwoordigers van de politie en de universiteit elkaar de hand tussen de spijlen van de hekken door. De mensen hebben het plein verlaten; wat achterblijft zijn wat tentjes en spandoeken.

bus actie gaza foto DUB

Update

Reactie universiteitsbestuur
Het College van Bestuur (CvB) betreurt dat het de politie heeft moeten vragen het plein te ontruimen. “Dit voelt als verlies. We hadden liever gezien dat de demonstratie – waarvoor we ruimte hebben geboden – zonder politie-inzet was geëindigd”, aldus Anton Pijpers in een mail die woensdagochtend naar alle medewerkers en studenten is verzonden. Volgens het bestuur gingen de demonstranten niet in op het verzoek tot een gesprek. Ondertussen groeiden de zorgen over de veiligheid door het toenemend aantal demonstranten op het plein. Zij hielden zich niet aan de huisregels waarvan er één voorschrijft dat demonstranten hun gezicht niet mogen bedekken. Vandaar dat samen met de politie en de gemeente werd besloten tot een ontruiming.

In de mail licht het universiteitsbestuur nogmaals toe dat demonstreren is toegestaan mits aan de huisregels wordt voldaan. Het bestuur wijkt niet af van zijn standpunt dat het geen partij kiest in het conflict tussen Israël en Palestina. "Als universiteit delen wij de zorgen en gevoelens van verdriet, verbijstering en onmacht over het geweld als gevolg van dit conflict. We leven mee met iedereen die door dit conflict wordt geraakt, van welke zijde dan ook. We hopen dat dit conflict zo snel mogelijk eindigt", schrijft het college.

UB open, plein gesloten
De binnenplaats van de bibliotheek blijft deze woensdag dicht vanwege opruim- en herstelwerkzaamheden. De bibliotheek is gewoon open en te bereiken via de hoofdingang, meldt het CvB.