Gunstige coronaregeling voorbij

Boeken lenen bij andere bibliotheken niet meer gratis voor studenten

Universiteitsbibliotheek. Foto: Anthony Donner

Wie een boek wil lenen van een andere bibliotheek dan de UB van de Universiteit Utrecht moet sinds het begin van dit jaar 6,50 euro per boek of tijdschrift betalen. Voor het lenen bij een buitenlandse bibliotheek betalen studenten daar 17 euro voor. De prijs voor digitale artikelen uit het buitenland is afhankelijk van het aantal pagina’s: bij artikelen vanaf 31 pagina’s loopt dat zelfs op tot 39 euro. Medewerkers van de UU en het UMC-U kunnen nog wel gratis artikelen en boeken lenen.

Service
Vanwege de strenge coronamaatregelen aan het begin van de coronapandemie was het even niet mogelijk om materialen van andere bibliotheken te lenen, aldus Arjan Grooters van de Universiteitsbibliotheek van de UU. “Toen dat weer mogelijk werd, is besloten om als service de kosten tijdelijk niet door te berekenen aan de lener.”

“De bedrijfsvoering van de bibliotheken is ondertussen weer terug naar normaal, en het aantal leningen van andere bibliotheken is ondertussen flink toegenomen. Daarom is besloten de kosten weer door te gaan berekenen. De kosten voor het lenen bij andere bibliotheken zijn daarmee weer gelijk aan hoe het was voor de start van de pandemie.”

Ook bij de meeste andere Nederlandse universiteiten moeten studenten betalen voor het lenen van boeken en artikelen bij andere bibliotheken. Uitzondering hierop is de Rijksuniversiteit Groningen waar de studenten gratis boeken kunnen lenen bij andere universiteiten. Bij de Radboud Universiteit in Nijmegen en bij de Universiteit van Amsterdam is dit nog tijdelijk het geval.