Botsingen met bestuurders in debat over macht studenten

Opnieuw werden deze week de degens gekruist over de macht die studenten toekomt. Dit keer tijdens het Onderwijscafé van de VVD en de Landelijke Studenten Vakbond. Dat begon gezellig maar werd steeds venijniger.

Het is zo langzamerhand een traditie: VVD en LSVb leiden in de zaal van de Eerste Kamer een debat over hete hangijzers in het hoger onderwijs. Het onderwerp van afgelopen donderdag: de wet die medezeggenschappers meer macht geeft en het bestuur van onderwijsinstellingen moet verbeteren.

De sfeer is zoals altijd prima en enigszins jolig, de grappen over en weer zijn niet van de lucht: “Jan Anthonie, een das past niet bij een linkse studentenvakbond”, antwoordt LSVb-voorzitter Stefan Wirken op de vraag waar zijn stropdas is gebleven, terwijl VVD-senator Jan Anthonie Bruijn met een grijns constateert dat het “natuurlijk erg moeilijk is om met studenten te praten”.

De zogeheten ‘Wet versterking bestuurskracht’ is aangenomen door de Tweede Kamer, maar nog niet door de Senaat. Die is vrij kritisch, bleek eerder. Met name omdat de Tweede Kamer veel veranderingen heeft aangebracht, die de wet hier en daar onduidelijk maken.

Bij de stelling over de macht van opleidingscommissies bijvoorbeeld verzucht Bruijn dat die de medezeggenschapsraden voor de voeten zullen gaan lopen. “Kennelijk dachten ze in de Tweede Kamer: we gaan dat gewoon even dubbel doen.”

Bastiaan Verweij, nu voorlichter voor universiteitenvereniging VSNU en ooit voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), is ook niet blij met wat er nu in de wet staat over opleidingscommissies. “Die moeten zeker meer te zeggen krijgen”, aldus Verweij bij de aftrap van het debat, “maar niet op deze manier”.

Dat leidt aan het einde van de middag tot een felle discussie met Tycho Wassenaar, op dit moment bestuurslid van het ISO. Universiteiten zijn “bang om met studenten te praten”, werpt Wassenaar Verweij voor de voeten. “Tycho, dat is niet aardig van je”, antwoordt hij. “Jij weet best dat we heel veel met jullie praten.”

Even daarvoor kwam bestuurder Niels Hubregtse van de Landelijke Kamer van Verenigingen ook al in botsing met een voorganger, namelijk collegevoorzitter Jet de Ranitz van Hogeschool Inholland. Zij wil instellingen niet verplichten collegegeldvrij besturen mogelijk te maken, Hubregtse wil dat wel. “Het wordt wel enerverend, zeg”, merkt Bruijn op. “De mate van emotie neemt toe naarmate het debat vordert.” Maar dan is het ineens vijf uur en is het tijd voor de borrel.

Verweij is na afloop nog steeds wat verontwaardigd over de opmerking van Wassenaar, De Ranitz moet een beetje lachen om haar meningsverschil met Hubregtse. “Bij Inholland hoeven studentenbestuurders binnenkort geen collegegeld meer te betalen. Dat wil ik gewoon mogelijk maken. Ik zeg alleen dat we niet alle instellingen daartoe moeten verplichten.”

Volgens Wirken gaven studenten tijdens het Onderwijscafé zeker “een duidelijk signaal aan de Eerste Kamer”. Namelijk: om de wet aan te nemen. “Ja hoor, Stefan”, zegt Bruijn. En schudt ondertussen van ‘nee’.