Boze studenten bezetten Universiteit van Amsterdam

Een groep studenten heeft vanmorgen in alle vroegte de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam bezet. De actievoerder, onder wie ook studenten van de UU, eisen een democratischer bestuur.

De bezetting begon vanmorgen om half vijf, meldt universiteitsblad Folia. De studenten, die zichzelf ‘De Nieuwe Universiteit’ noemen, eisen in een manifest dat Nederlandse universiteiten en hogescholen democratischer bestuurd gaan worden. Volgens de actievoerders wordt de academische gemeenschap niet betrokken bij belangrijke beslissingen en doen bestuurders op eigen houtje wat hun goeddunkt.

De groep zou niet alleen uit UvA-studenten bestaan, maar ook uit studenten van de Vrije Universiteit en de Universiteit Utrecht.

De colleges die vandaag zouden plaatsvinden in het gebouw zijn verplaatst naar andere locaties. Een delegatie van de UvA zou inmiddels in gesprek zijn met de studenten die ook een facebookpagina hebben.