Bussemaker blij met keuze voor techniek

Minister Bussemaker is blij dat jongeren weer vaker voor technische opleidingen kiezen. Wel moeten werkgevers deze technici voor het vak behouden als ze eenmaal zijn afgestudeerd.

Vorig studiejaar was al een lichte stijging van de instroom aan technische opleidingen te zien, memoreert Bussemaker in een brief aan de Tweede Kamer. Dit jaar is de toename groter: 12 procent aan de universiteiten en 7 procent aan hogescholen. Deze cijfers werden eerder deze week al bekend.

Wel lijkt de minister zich enige zorgen te maken over technici die hun vak de rug toekeren. Maar liefst 39 procent van de technisch afgestudeerden vindt een niet-technische baan in een niet-technische sector. Het is een uitdaging om afgestudeerde technici voor de techniek te behouden, stelt Bussemaker, in de eerste plaats voor werkgevers.

In haar brief heeft ze “begrip” voor de studentenstop aan sommige technische opleidingen. Die lijkt misschien op gespannen voet te staan met de roep om meer technici, maar het toelaten van te veel studenten kan ook de onderwijskwaliteit in gevaar brengen. Er moeten immers wel genoeg docenten, collegezalen en laboratoriumplaatsen zijn.