Coassistenten eisen dezelfde vergoeding

Foto: screenshot instagram @sannenaarwashington

Een spatel, potlood of satéprikker; het maakte niet uit wat voor houten voorwerp geneeskundestudenten gisteren tevoorschijn toverden. Als ze het maar doormidden braken, er een filmpje van maakten en op sociale media postten onder de hashtag #breekeenlansvoordeco. Met deze ludieke actie pleiten ze – samen met artsen en andere sympathisanten – voor een vergoeding voor alle coassistenten. In mum van tijd was de actie ‘trending’ op sociale media.

A post shared by J A S M I J N (@jasmijnlinssen) on Aug 22, 2019 at 3:20am PDT

'Bijbaan zit er niet in'
Ongeveer vierduizend geneeskundestudenten die hun coschappen lopen in een algemeen ziekenhuis krijgen geen tegemoetkoming. “Wij coassistenten willen zoveel mogelijk ervaring opdoen en dragen graag bij aan patiëntenzorg. Daarom hebben wij er ook geen enkel probleem mee om lange dagen te maken, nachtdiensten te draaien of om in weekenden en vakantie te werken”, zegt Amir Abdelmoumen, voorzitter van belangenorganisatie De Geneeskundestudent.

Maar een bijbaan zit er door die hoge studiebelasting voor de meeste studenten niet in. Tegelijkertijd moeten ze in die twee jaar dat ze coschappen lopen wel nog steeds collegegeld van zo’n tweeduizend euro per jaar blijven betalen. “Je hebt haast wel ouders nodig die je financieel steunen. Dat maakt de studie niet bepaald toegankelijk voor iedereen”, aldus Abdelmoumen.

100 euro bij universitaire ziekenhuizen
De naar schatting duizend geneeskundestudenten die coschappen lopen in een universitair medisch centrum, krijgen sinds begin dit jaar wél een vergoeding van honderd euro per maand. Na een jarenlange strijd heeft De Geneeskundestudent dat samen met de Landelijke vereniging van Artsen in Dienstverband (LAD) voor elkaar gebokst. Het bedrag werd vastgelegd in de cao voor de umc’s.

Algemene ziekenhuizen hebben echter een andere cao, waardoor coassistenten daar nog geen tegemoetkoming ontvangen. “Het leidt tot ongelijkheid als co’s in algemene ziekenhuizen die niet krijgen”, zegt Abdelmoumen. Afgelopen maanden heeft de LAD naar eigen zeggen ook gestreden voor een vergoeding voor deze geneeskundestudenten tijdens de cao-onderhandelingen met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). De gesprekken liepen echter eind juni vast. De branchevereniging zou volgens de LAD niets zien in een tegemoetkoming.

'Nooit onderhandeld over vergoeding'
Maar volgens een woordvoerder van de NVZ is er nooit onderhandeld over een vergoeding voor coassistenten. “Dat is geen discussie op dit moment. We moeten eerst een manier vinden om weer met de bonden om tafel te komen om te praten over een nieuwe cao.” Dat de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) heeft ingestemd met een tegemoetkoming voor coassistenten, wil nog niet zeggen dat de NVZ dat ook doet. “Wij hebben niets met de cao van de NFU te maken”, aldus de woordvoerder.

Waarom coassistenten – in tegenstelling tot verpleegkundigen in opleiding – geen vergoeding krijgen, kan hij niet zeggen. Hij wil ook niet ingaan op de vraag of het oneerlijk is dat zij anders worden behandeld dan coassistenten in umc’s.