De Eerstejaarspartij is op zoek naar steun

Met de verkiezingen voor de universiteitsraden in aantocht zijn er altijd wel weer ludieke initiatieven van studenten te verwachten. In Groningen manifesteert zich nu de Partij tegen de Student die zich inzet voor radicaal minder medezeggenschap voor studenten. Weinig kans op succes zou je zo zeggen.

Maar soms loopt het anders. In Utrecht lukte het de partij McWUB (Meer computerwerkplekken in de UB) bijvoorbeeld ooit wel om een zetel te bemachtigen. Het is nog even afwachten welke partijen zich dit jaar in Utrecht melden. Kieslijsten kunnen nog tot en met vrijdag worden ingeleverd. De verkiezingen vinden online plaats van 2 tot en met 4 juni.

Toen de DUB-redactie een appje ontving van eerstejaars student Wiskunde en Natuurkunde Max Chen was het even onduidelijk in welke hoek we zijn ‘eerstejaarspartij’ moesten plaatsen. Op de website spat de ironie ervan af. We zien memes van aardse en minder aardse beroemdheden en een speciaal hoekje voor UU-bestuurders in het partijprogramma (“met jullie uitmuntende optreden in deze crisis kan ik er zeker voor zorgen dat jullie vette bonussen zullen gaan krijgen”).

“Een satire/comedy/meme-partij zal ervoor zorgen dat er afleiding is van de bedrukte sfeer onder corona”, appt Max. Aan het begin van deze week had hij pas twee handtekeningen opgehaald bij mensen die hem willen ondersteunen. Hij heeft er uiterlijk vrijdag dertig nodig.

thumbnail_image1.jpg

Dit klinkt als een grap. Maar je zegt dat het dat niet is? Hoe zit dat?
“Als eerstejaars student heb ik geen groot netwerk. Niemand kent me. Als ik nu met een echte serieuze partij zou komen, levert dat weinig steun op. Daarom had ik iets nodig om mezelf onder de aandacht te brengen. Maar de intentie was vanaf het begin om echt iets te kunnen betekenen in de medezeggenschap.”

Was je niet bang dat deze aanpak tegen je zou werken?
“Sommige studenten zullen dit belachelijk vinden. Daar ben ik me van bewust. Maar juist daarom heb ik ervoor gezorgd dat de site er spic en span uitziet, met grappen die echt leuk zijn en teksten die goed in elkaar zitten.”

Wat wil je dan bereiken?
“Ik wil heel graag dat studenten aan de universiteit zich op hun plek voelen. Dat iedereen op een goede manier kan studeren en dat studenten in staat worden gesteld om met andere studenten een prettige sfeer te creëren. Om die reden ben ik eerder een whatsappgroep begonnen voor eerstejaars Wiskunde, daar zitten nu honderd studenten in.”

Gaan er dingen niet goed dan aan de UU?
“Er zijn vast veel dingen die misgaan. Maar daar ben ik me nog niet van bewust omdat ik gewoon te weinig mensen ken. Ik wil juist in de medezeggenschap om die verhalen te horen te krijgen, zodat ik studenten echt kan helpen.”

Wat zou je willen doen dat andere partijen niet al doen? In je partijprogramma gaat het ook over een duurzamere universiteit en geestelijke gezondheid voor studenten. Niet heel afwijkend.
“Nee, het is niet afwijkend. Ik denk dat het standpunten zijn waar we allemaal naar zouden moeten streven en waar ik ook echt achter sta."

En je richt dus niet per se op eerstejaars studenten?
“Nee, dit is geen one issue-partij. Ik denk ook niet dat eerstejaars nu heel andere problemen hebben dan tweedejaars of andere studenten. Iedereen wil goed onderwijs en een leuk studentenleven.”

Je bent de enige realistische kandidaat op je lijst, je hebt pas twee aanbevelingen. Het klinkt als een eenzame strijd. Is dat zo?
“Iedereen twijfelt aan je totdat je verhaal daadwerkelijk op een nieuwssite komt. Daarna twijfelen mensen waarschijnlijk nog steeds, maar dan is het al wat minder eenzaam. En ja, het is behoorlijk stressvol om in je eentje een complete partij op te richten."

Wat ga je nog doen om voor vrijdag die dertig handtekeningen binnen te halen?
“Ik ga doen wat ik de afgelopen dagen had opgegeven om te doen: mensen persoonlijk benaderen via Whatsapp om de partij te steunen.”

Wat als dat niet lukt?
“Het was leuk zolang het duurde. Ik heb nog nooit een website gemaakt dus het was bijzonder interessant om dat te leren. Toen dat lukte was ik al trots op mezelf en maakte me het al niet meer uit of het op iets zou uitlopen of niet. Ik denk dat ik gewoon leuke dingen ga blijven doen zoals dit en misschien probeer ik een volgend jaar in de medezeggenschap in te komen."