Nu is 14 procent van de UU-gebouwen jong cultureel erfgoed

De gemeente Utrecht wijst acht UU panden aan als jong monument

De warmtekrachtcentrale aan de Limalaan is een van nieuwe monumenten. Foto DUB

De gemeente Utrecht is de afgelopen maanden flink aan de slag gegaan om te inventariseren welke bouwwerken ons wat vertellen over de stad. Het resultaat: vandaag, 28 maart, is Utrecht 36 jonge monumenten rijker. Het gaat om woonhuizen en wooncomplexen, onderwijs- en kantoorgebouwen, religieuze gebouwen, bruggen, nutsvoorzieningen en een station. Al deze gebouwen en objecten zijn gebouwd tussen 1970 en 2008 en zijn bijzonder vanwege de architectuur, de cultuurhistorische en/of stedenbouwkundige waarde, of op een andere manier karakteriserend voor deze bouwperiode in Utrecht.

Voor de Universiteit Utrecht gaat het om de volgende gebouwen: de Basketbar, het Educatorium, het kantinegebouw Kromhout van Utrecht University College, het Hugo R. Kruytgebouw, het Minnaertgebouw, de warmtekrachtcentrale, de Universiteitsbibliotheek Utrecht Science Park en het Universiteitsmuseum.

Daarnaast mogen de studenten in studentencomplex De Sterren aan de Pythagoraslaan 103 – 123 zich gelukkig prijzen, want sinds heden wonen ook zij in een gemeentelijk monument.

Al deze gebouwen zijn volgens de gemeente exemplarisch voor hun tijd en uniek voor Utrecht. Precies om die reden heeft de gemeente deze gebouwen op de jong erfgoedlijst gezet. De gebouwen zijn nu beschermd, wat betekent dat ze niet zonder speciale toestemming verbouwd of gesloopt mogen worden. Op deze manier kan niet alleen in het heden maar ook in de toekomst nog van deze gebouwen genoten worden.

Gevolgen voor bouwplannen
De aanleiding om te inventariseren welke nieuwe gebouwen de status van bijzonder gebouw verdienen, was in 2017 de verbouwing van het Universiteitsmuseum. Destijds had vooral het CDA zijn vraagtekens bij de verbouwing vanwege de architectuurhistorische waarde van het gebouw. Naast het CDA bepleitte ook GroenLinks na deze kwestie voor de inventarisatie en waardering van jong erfgoed in Utrecht na 1970.

De nieuwe status van de Basketbar en het Hugo R. Kruytgebouw kan dus ook gevolgen hebben voor hun verbouwingsplannen. Het is nog onduidelijk of dat in zijn huidige staat door kan gaan, of dat er met de nieuwe status rekening gehouden moet worden.

Volgens Ilse Schipper-Pols, communicatiemedewerker bij de directie Vastgoed & Campus, zal het niet zo’n vaart lopen. Jonge monumenten krijgen meer de ruimte voor eventuele aanpassingen en verbouwingen dan bijvoorbeeld rijksmonumenten, waar veel strengere eisen aan verbonden zijn. De gebouwen moeten wel met de tijd mee kunnen. Zij geeft aan dat de universiteit graag zijn verantwoordelijkheid wil nemen om het jong erfgoed te beschermen