De UIT duurt dit jaar vijf in plaats van vier dagen

De UIT van 2016, chillen in het Lepelenburgpark, foto archief DUB

De Utrechtse Introductie Tijd van de universiteiten en enkele hogescholen van Utrecht breidt met een dag uit. Ook het maximaal aantal deelnemers groeit van 4000 naar 4200. De UIT 2017 is van 14 tot en met 18 augustus 2017.

De Utrechtse Introductie Tijd zal dit jaar niet vier, maar vijf dagen duren. Volgens het UIT-bestuur hebben de onderwijsinstellingen en de stad zoveel te bieden dat het programma niet meer in vier dagen past. Bovendien groeit het aantal inwoners en het aantal studenten van Utrecht, zegt voorzitter van het UIT-bestuur Lott Brouwer. Omdat de UIT elk jaar uitverkocht is, is ook besloten dit jaar maximaal 4200 UIT-lopers toe te laten. Dat zijn er tweehonderd meer dan vorig jaar.

De UIT is voor veel nieuwe studenten de eerste kennismaking met de universiteiten, hogescholen en de stad. Voor deze dagen in augustus leren de eerstejaars bachelor- en masterstudenten niet alleen de Domstad kennen, maar zien ze ook wat de stad nog meer te bieden heeft op bijvoorbeeld het vlak van cultuur en sport. Maar de nieuwkomers maken ook kennis met de verschillende studentenverenigingen en het uitgaansleven en worden wegwijs gemaakt over het vinden van een kamer of een huisarts.

Om alle aspecten van het leven en studeren in Utrecht goed over het voetlicht te brengen, is dit jaar besloten de kennismakingstijd uit te breiden naar vijf dagen. Voorgaande jaren was de UIT van maandag tot en met donderdag, nu wordt dus ook de vrijdag een UIT-dag. Volgens het UIT-bestuur worden onder meer de studieverenigingen betrokken bij de algemene introductie.

Ook het maximaal aantal deelnemers groeit weer. In 2015 werd de UIT voor het eerst georganiseerd in het toen net geopende TivoliVredenburg. Hierdoor kon het aantal UIT-lopers al groeien tot 3800. In 2016 werden maximaal 4000 eerstejaars toegelaten en de komende UIT kunnen dus nog eens 200 extra belangstellenden komen. “Een paar weken voordat de inschrijving sluit, is de belangstelling altijd enorm groot en moeten we altijd weer eerstejaars teleurstellen”, zegt voorzitter van het UIT-bestuur 2017 Lotte Brouwer. Of met 4200 het echte maximum is bereikt, is nog niet duidelijk.

Welke invloed de extra dag en het groeiend aantal UITlopers heeft op de prijs van de UIT, kon het bestuur nog niet vertellen. Ook hoe het programma gaat veranderen onder invloed van de vijfde dag is nog niet helemaal duidelijk. Bekend is al wel dat het slotfeest van donderdag komt te vervallen en dat studieverenigingen van verschillende opleidingen een rol in de UIT krijgen.

Aan de UIT zijn behalve de Universiteit Utrecht, ook de Universiteit voor Humanistiek, de Hogeschool Utrecht, de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), de Marnix Academie en de Hogeschool Fysiotherapie Thim van der Laan verbonden. Een bestuur bestaande uit ouderejaarsstudenten van verschillende instellingen stellen het programma samen. De UIT 2017 is de twintigste editie van de UIT.