Drie dagen Ancient Radio op Janskerkhof in aanloop naar groot intercorporaal feest

De zes studenten van Radio Ancient. Foto DUB

Vier studenten van het Utrechtse vrouwencorps UVSV klimmen maandagmiddag de trap op naar het Ancient radiostation in het glazen huis aan het Janskerkhof. Ze hebben een tasje met Sushi meegenomen. “Wij hoorden op de radio dat jullie honger hadden”, legt een van de studenten uit. Ze willen met hun stunt in aanmerking komen voor gratis kaarten voor de grote intercorporale Ancient Party later die week in het gebouw van het USC. Elke dag mag het radiostation twee kaarten weggeven voor dit feest.

Van dinsdag tot vrijdag van 10 uur ’s ochtends tot 12 uur ’s nachts zijn de zes studenten Pepijn, Sem, Coert, Stijn, Sebastiaan en Derrick  om toerbeurt te horen. ’s Nachts slapen e dj's in het Gele Kasteel. Het is bij de vereniging traditie om in aanloop van de jaarlijkse  Ancient Party studenten warm te maken voor dit evenement. Het Ancient feest heeft altijd een historisch thema. Dit jaar is dat Atlantis en het hele gebouw wordt omgetoverd in  die sfeer. Studenten van corpora uit heel Nederland komen dit weekend naar Utrecht en ook Utrechtse studenten van andere Utrechtse verenigingen zijn welkom. Al waren de 1300 kaarten voor de drie avonden dat het feest duurt snel uitverkocht.

Special Social Club
Normaal is dat feest in oktober, maar vanwege corona is het verschoven naar april. De radiouitzendingen staan naast de aankondiging van het feest, ook in het teken van een goed doel. Dit jaar is dat de Special Social Club. Dit is een organisatie die feesten en activiteiten organiseert voor jongeren met een beperking. “Een van ons groepje heeft zelf een broer met een beperking en kende de stichting. Bovendien past het idee om feesten te organiseren voor deze jongeren heel goed bij ons eigen feest”, legt Pepijn van Ancient Radio uit.

Mensen kunnen geld doneren en er is een grote loterij opgezet. De tweedehands auto opr de stoep voor het glazen huis is de hoofdprijs. Ze hopen zo zo’n 5000 euro voor de stichting op te halen. Op het radiostation worden initiatiefnemers van de stichting geïnterviewd en komen ook jongeren van de stichting meehelpen plaatjes te draaien. Deze ochtend mochten de vrijwilligers die werken aan de inrichting van de feestruimte zich presenteren. “En allemaal hebben ze gul gedoneerd”, zegt Pepijn.

De radio is nog tot vrijdag te volgen via de livestream en via de Instagramaccount ancientradio2022