Drukte Heidelberglaan onderschat; tram te langzaam

Drukke tram bij halte Heidelberglaan in februari. Foto DUB

Niet 17, maar 18 minuten en 45 seconden; zolang doet de Uithoflijn er gemiddeld over om van het Utrecht Centraal Station naar de P & R in het Utrecht Science Park te rijden. Dat schrijft het Utrechtse stadsbestuur naar aanleiding van een eerste kwartaalrapportage over de eerste tien weken waarin de tram in gebruik was. Het betreft de periode vanaf eind december tot de uitbraak van het coronavirus.

De belangrijkste reden voor de langere reistijd is het bus-, fiets- en voetgangersverkeer op de Heidelberglaan. Dat zou door de snelle ontwikkeling van het Utrecht Science Park veel drukker zijn dan verwacht, schrijft het Utrechtse bestuur. Daardoor is er veel oponthoud, ook bij het in- en uitstappen bij de halte aan de Heidelberglaan.

De verwachting is dat de reistijd kan worden verkort tot 18 minuten als installaties beter worden afgesteld en als er in de toekomst langere trams rijden. Voor de passagiers is die ene minuut verschil mogelijk geen ramp, maar voor de exploitatie van de tram zijn er wel degelijk vervelende en wellicht dure gevolgen. Mogelijk moet er een extra tram worden aangeschaft.

Zonder die nieuwe tram wordt het lastig om in de toekomst de gewenste dienstregeling te rijden, zo schrijft het stadsbestuur. De bedoeling is dat lijn 22 aan het einde van 2020 of aan het begin van 2021 zestien keer per uur gaat rijden. Nu is dat nog twaalf keer per uur en vanaf september veertien keer. Onduidelijk is daarbij wel wat de situatie rondom het coronavirus gaat betekenen voor het tramverkeer op de korte en op de lange termijn.

Overigens is er ook goed nieuws. De waardering voor de tram is met een 8,1 hoog. Landelijk scoort het regionale OV gemiddeld een 7,8. DUB schreef eerder al dat de tram op waardering kon rekenen.

De Uithoflijn rijdt sinds deze maand weer de normale dienstregeling nadat in maart en in april vanwege de coronamaatregelen geen of minder trams reden.

Advertentie