Een kijkje in de nieuwe studio’s op het Utrecht Science Park

Een student trekt in zijn studio aan het Limapad in De Uithof. Foto: DUB

De eerste heipaal van de studentenflats aan de rand van het terrein van de faculteit Diergeneeskunde, werd op 6 januari door bouwer Jan Snel de grond in geslagen. Krap drie maanden later stonden de volledige flats van 'Campus USP 030' er al. Op 11 juni nam de eerste bewoner haar sleutel in ontvangst, maar vanwege de coronacrisis was een echt feestje niet mogelijk. Ze is daarom maar virtueel ‘verwelkomd’ in een ludieke vlog waarin UU-voorzitter Anton Pijpers, Harry van Zandwijk (CEO Jan Snel) en Joost van Gestel (CEO Camelot Europe) een sleutel naar haar toe gooien.

Woningnood
De bouw van de studio’s draagt bij aan het terugdringen van het woningtekort. Hoewel de UU geen huisvester is, wil ze graag bijdragen aan het terugdringen van het woningtekort onder studenten. De UU wil er voor zorgen dat er de komende 15 jaar 5000 bewoners in De Uithof terecht kunnen, waar dat er nu ongeveer 2900 zijn.

De tijdelijke woningen aan het Limapad blijven 15 jaar staan. “Maar wat er nu from scratch gebouwd is kan 30 jaar mee hoor”, vertelt Camelot-woordvoerder Bob de Vilder. Toen de aanmeldlink voor de woningen  ‘open’ ging op 9 juni, liep het direct storm. “We zaten ’s ochtends klaar met een heel team en elke minuut kwam er wel een inschrijving binnen; we zagen ze gewoon binnenstromen. Binnen no time hadden we vierhonderd inschrijvingen.”

2b.png

8b.png

De helft van de woningen wordt toegewezen door de UU, de andere helft wijst Camelot zelf toe aan nieuwe huurders. Het moeten wel allemaal bewoners zijn die een link hebben met de UU. Het merendeel van de bewoners zijn internationale studenten, meent complexbeheerder Michiel van Rhijn, maar ook Nederlandse studenten zijn welkom. “We zien ook veel studenten van geneeskunde, bijvoorbeeld.” De UU kan een woning ook toewijzen aan een buitenlandse docent of onderzoeker.

Luxe
De studio’s zijn ongeveer 18 vierkante meter en zijn allemaal gestoffeerd en gemeubileerd. Ze zijn te huur vanaf 520 euro per maand. De huur van de woningen valt onder de liberalisatiegrens, dus bewoners kunnen huurtoeslag aanvragen. Bij honderd woningen is het ook mogelijk om huurtoeslag aan te vragen als de bewoner tussen de 18 en 23 jaar is.

4b.png

5b.png

De Vilder: “De studio’s zijn hele luxe eigenlijk. Alles is nieuw. In elke studio zit een keukentje, badkamer en soms een koelkast en magnetron. We hebben goed gebruik gemaakt van de kubieke meters, dus onder het bed is veel opslagruimte.” In het pand zit ook een wasserette.

Hoewel de flats er aan de buitenkant nog wat kaal en karig uit zien, is de binnenkant kleurrijk ingericht. Elke verdieping heeft een eigen chillruimte met spiksplinternieuw, hip interieur. In de ruimtes staan banken, pool- en voetbaltafels, en er is ook een ruilbibliotheekje en een bioscoopruimte. De ruilbibliotheek is nu nog vrij leeg, omdat de grootste stroom aan bewoners nog moet komen. In juli trokken zo’n dertig bewoners in het pand, half augustus komen er nog 150 bewoners bij en in september zit het hele complex vol.

3b.png

De twee flats zijn opgedeeld in een ‘zilveren’ en ‘gouden’ flat, met allebei eenzelfde soort indeling en inrichting, met net iets andere kleuraccenten. Aan de gevels van de flats komt nog belettering en er wordt buiten het pand ook nog een brug gebouwd, zodat de ingang beter te bereiken is.

6b.png

7b.png

Nieuwe studentenwoningen
Er zijn diverse nieuwbouwprojecten met studentenwoningen in Utrecht. Zo is in juni ook het SSH-pand Sequoia opgeleverd, met daarin 318 studio’s van 21 vierkante meter. Sequoia zit in het oude KPN-gebouw aan de Burgemeester Fockema Andreaelaan.
Daarnaast komen er tweehonderd studentenstudio’s van 21 vierkante meter in Tuinwijk. Eind 2021 wordt de nieuwbouw opgeleverd, op het terrein aan de Gerbrandystraat waar eerst het belastingkantoor stond.
Ook komen er 639 appartementen voor studenten in The Cube. Het pand aan de Brailledreef in Overvecht wordt naar verwachting begin 2022 opgeleverd.
Ten slotte zijn er plannen ingediend voor studentenwoningen aan de Kögllaan in Utrecht Noordoost en komt er misschien een nieuwe studentenflat op het USP tussen Johanna en de Cambridgelaan in, maar die plannen zijn nog niet zeker. Mogelijke andere locaties voor studentenwoningen zijn het voormalig Pieter Baan Centrum, nieuwbouw bij de IBB, ’t Goylaan en de nieuw te ontwikkelen Merwedekanaalzone.