Nieuwe studentenflat in De Uithof moet huisvestingsprobleem internationals verlichten

Op dit weiland staat in maart 2020 een studentenflat., foto DUB

In de zomervakantie werd bekend dat in het Utrecht Science Park een nieuwe studentenflat met vierhonderd studio’s komt. Deze hebben een eigen badkamer, een keukenblokje, zijn gestoffeerd en voorzien van noodzakelijk meubilair. De flat blijft 15 jaar staan.

Ook studentenhuisvester SSH maakte bekend nog een studentencomplex op het Science Park te willen bouwen. Over de locatie wordt nog onderhandeld met de gemeente Utrecht en de universiteit, zo meldt de woordvoerder van de UU. Officieel staat het nieuwe complex bij Diergeneeskunde op de laatste locatie met een woonbestemming. Om een extra wooncomplex te bouwen, moet het bestemmingsplan dus eerst worden aangepast. Wel heeft de universiteit gemeld dat wanneer het Androclusgebouw en Nieuw Gildestein worden afgebroken, daar mogelijk studentenhuisvesting kan komen.

De tijdelijke flat wordt gebouwd door Jan Snel en gaat beheerd en verhuurd worden door Camelot. In oktober wordt begonnen met het leggen van de fundering en naar verwachting kunnen de eerste studenten er in maart hun intrek nemen. De voorziening is één van de maatregelen die de Universiteit Utrecht neemt om het huisvestingsprobleem onder internationale studenten te verlichten. Maar hoeveel van de zelfstandige units naar internationals en naar Nederlandse studenten gaan, is nog onduidelijk Daar moeten nog afspraken met de universiteit over worden gemaakt. Wel is al duidelijk dat voor honderd woningen huursubsidie kan worden aangevraagd als de bewoner tussen de 18 en 23 jaar is. De huur plus het deel van de servicekosten dat in aanmerking komt voor subsidie, zal dus rond de 425 euro liggen. Hoe groot het bedrag is dat gesubsidieerd gaat worden, is afhankelijk van het inkomen van de student. In september organiseren de bouwer en de Universiteit Utrecht een informatiebijeenkomst over het nieuwbouwproject.

Negenhonderd kamers, ruim honderd bedden voor een maand
De Universiteit Utrecht verwacht dat er dit collegejaar zo’n 2500 nieuwe studenten uit het buitenland komen. Zij gaan een volledige bachelor- of masteropleiding doen of komen voor een uitwisseling. Elk collegejaar is het weer een probleem om voldoende huisvesting te bieden voor deze groeiende groep studenten.

Het aantal kamers en studio’s dat de universiteit reserveert voor hen groeit met de jaren. In 2015 waren dit er zo’n 560, vorig jaar 790 en dit jaar heeft de UU 900 accommodaties gereserveerd bij verschillende aanbieders zoals SSH Shortstay, Camelot, Holland2Stay, en Xior Student Housing. Al deze gemeubileerde kamers worden voor maximaal een jaar aangeboden. Wie langer in Utrecht blijft voor de studie moet na die periode voor eigen huisvesting zorgen.

Ook verzorgt de UU voor de eerste collegemaand 125 slaapplaatsen voor internationals die nog geen eigen kamer hebben gevonden. Zij kunnen een bed in een hostel, hotel of vakantiepark via de UU reserveren. Het zijn dezelfde locaties als vorig jaar. Studenten kunnen een bed op een slaapzaal huren in de Stayokay op de Neude, een kamer huren en eventueel delen in Star Logde Hotel bij de Berenkuil en vakantiepark Het Grote Bos in Doorn. Studenten van dit park kunnen gratis met een pendelbus van en naar Doorn reizen.

Hoewel er vorig jaar sprake zou zijn dat de universiteit een bijdrage gaat vragen aan internationale studenten die via de UU een kamer betrekken, is dit met een jaar uitgesteld. De bijdrage moet een deel van de kosten die de UU maakt om kamers en studio’s te reserveren, verlichten. Hoeveel de universiteit hieraan uitgeeft, is niet helemaal duidelijk. Op dit moment wordt dat nog berekend, zegt Michel de Bekker, directeur Financiën, Control & Administratie van de UU.

Hospita
Een initiatief dat wordt gesteund door de universiteit is om huren bij een hospita nieuw leven in te blazen. Startup HospiHousing van twee alumni van de UU en een alumnus van de Hogeschool Utrecht brengen vraag en aanbod bij elkaar. Hun website ging in juli de lucht in. Voornamelijk  internationale studenten reageren. "Maar we hebben in september al zeker tien hospita's."

Lees hier het verhaal  'Oud-studenten UU en HU blazen 'hospita' nieuw leven in: ‘We zijn matchen vraag en aanbod’